Ofte hører jeg at bedriftsledere sier:
«Joda, vi er på Facebook. Men jeg vet ikke hvorfor. Fordi vi selger jo ikke noe der.»
Da får jeg ofte lyst til å svare «Så det du sier er at du selger både varer og tjenester, men du veit ikke hvorfor jeg skal kjøpe av deg?»
For i mitt hode er sosiale medier er ren distribusjonskanal for innhold. Da må jeg vite hva jeg vil distribuere – og hvorfor. Jeg digger Alain Fassotte sin definisjon fra 2013:
«Sosialt salg er de prosesser som skjer i sosiale medier som får kunden inn i ”butikken”.»
Facebook-siden er rett og slett et Utstillingsvindu – der du aldri vet hvem som kommer til å gå forbi.
Sørg derfor at du har et innbydende og stilig vindu – som er bedre enn konkurrentens:-)
Om du har en fysisk butikk eller kun selger tjenester så er Facebook en nydelig kanal for å havne på radaren til eksisterende og nye kunder.
Her er mine 10 beste tips på hvordan du kan bruke Facebook som en markedsføringskanal
(Syv av de er gratis – de tre siste handler om betalt annonsering via Facebbok)
- Avklar med deg selv hva du ønsker å oppnå med å publisere en post Selge mer av en vare, komme i kontakt med nye kunder, beholde eksisterende, bli kjent også for andre enn de faste kundene eller bygge omdømme og kjennskap.
- Tenk at du snakker til en person (om gangen) Når jeg tar opp Facebook er min nyhetsstrøm tilpasset meg. Jeg er et individ – ikke en målgruppe.
- Varier mellom de ulike publiseringstypene Bildepost, lysbildefremvisning, lenkepost, videopost basert på hva du ønsker å oppnå. Test ut og erfar hva din målgruppe liker. Skap en atmosfære for kommentarer og dialog.
- Lenkepost til egen hjemmeside/nettside er ofte den sterkeste formen for innhold Da styrer du kunden inn på din banehalvdel. Og hvis du har en god nettside med mye innhold og klare punkter for kontakt, kan kunden ta kontakt når hun er klar. Samtidig får du vist frem «hele butikken».
- Bruk gjerne humor og by på deg selv Kanalen er uformell i sin struktur, så personer gir mer oppmerksomhet enn kjedelige produktbilder. Bruk gjerne en eller flere smilefjes, også kalt Emoji. Forsøk å skrive i en muntlig tone. Gjerne korte setninger.
- Monitorer aktiviteten etter at du har postet Hvem liker og kommenterer? Er det noen av de som liker som er i leadsfolden din allerede, eller som var innom butikken forrige dagen? Får du posten til «å fly» umiddelbart, eller er den litt treg? Ofte får jeg god effekt av å fremme/promotere til følgerene av siden først. For så å velge en målgruppe som er «utenfor menigheten» etterpå.
- Inviter de som liker posten, men som ikke har likt siden din De fleste av våre kunder får desidert mest igjen av å invitere personer som allerede har likt en post. En fin kanal for å få nye følgere – kostnadsfritt!
- Test ut «skjulte poster» = betalt løsning Når du har et knalltilbud, så bruk gjerne annonseplattformen til Facebook. Disse postene vil ikke bli synlige på din selskapsside, men sendes ut til ønsket målgruppe. Her velger du budskap, bilde og landingsside
- Skrell løken ned – Definer målgruppen = betalt løsning Du velger selvfølgelig alder, kjønn og bosted. Men test også ut interesser til målgruppen. Selger du landbruksmaskiner er det sannsynlig at målgruppen vår har lagt igjen spor etter seg, som interesse for landbruk, traktor og lastebil. På denne måten eksluderer du flest mulig. Slik at du sitter igjen med de som mest sannsynlihg er på jakt etter din tjeneste. Det er clouet når du annonserer på Facebook – sikt inn på de du tror er mest kjøpeklare.
- A/B-test – alltid = betalt løsning Punktet er ikke en matematisk formel. Kun et tips om å lage mer enn en versjon av annonsen din. Test ut med endring av bilde og tekst. Men gjør kun en endring om gangen. På denne måten kan du redusere kostanden med både 20 og 30%.
Emilie Tyskeberg
Emilie er markedskonsulent i Guru Utvikling. Gjennom sine år i selskapet har hun dannet seg et godt bilde av hva som fungerer i dagens digitale verden. Hun ble også kåret til årets ansatt 2017.