Ser du at markedsføringen har skuffet i 2024?
Kjenner du deg igjen i dette: Lite har skjedd, det er mange som vil, men få tar ansvar, og de gode ideene ble liggende i skuffen? Har årets kampanjer prestert langt lavere enn du håpet på?
Høres det kjent ut? Bra, på en måte – nå kan vi sammen gjøre noe med det. Det starter med deg som leder.
Jeg ser de samme feilene gang på gang: Kommunikasjon er redusert og overlatt til folk uten tid eller kompetanse, og gode intensjoner blir bare det; intensjoner.
Det lages noen artige filmer som legges på Facebook og det blir markedsføring «godt nok». Men resultatet blir sjelden «godt nok», kanskje ikke en gang målbart. Det rapporteres på kun en følelse av «vi fikk masse klikk og nye likere». Men, hvilken verdi fikk dere, egentlig?
Jeg har også sett hva som fungerer. Det viktigste er en ledelse som forstår at kommunikasjon, salg og markedsføring bygges på strategi.
Her er tre viktige grep jeg erfarer gir effekt, og som gjør organisasjonen samstemt, slik at alle løfter merkevaren opp og fram.
1 – Vit hvem dere er!
Jobb strategisk med hvem dere er, og hvem dere er til for. Den som lykkes her, kan bygge en merkevare med tydelig identitet og klart ønske om en posisjon som skal tas eller forsvares. Den som tenker på markedets følelser knyttet til merkevaren, og setter det sammen med egen virksomhets strategiske mål, lykkes.
2 – Sett tydelige mål og få med folket ditt!
Uten mål, ingen retning. Bestem hva kommunikasjonen skal oppnå neste seks måneder, og på lang sikt. Våg å spisse målgruppene og ta valg! –hva er det absolutt viktigste å få sagt? Gjør det sammen med kollegaene og eierne – vær tydelig på hva som forventes – både av deg selv og teamet. Finn den i organisasjonen med drivkraften til å få ting gjort, eller hent inn eksterne ressurser som kan ha full kontroll. Sørg for at personen har ansvar for resultatene.
3 – Ikke sitt på planen!
Sørg for å ha klare markedstiltak som måles og justeres. Gode strategier og markedstiltak gir større verdi når dette måles og følges opp regelmessig. Det gir muligheter for å justere innsatsen underveis – rett og slett gjøre mer av det som virker og mindre av det som ikke virker. Den med jevn oppmerksomhet på markedskommunikasjon lykkes bedre enn den som tar et krafttak med noen års mellomrom.
Til slutt: Du vinner på å være tydelig!
Det er grunn til å tro at den økonomiske utviklingen i 2025 vil gjøre at konkurransen blir hardere. Hvordan din merkevare står posisjonert kan avgjøre om dere når målene dere har. Med tydelig identitet, mål og bra forankring vil dere stå sterkere når vi går inn i 2026.
Og hvis du trenger hjelp til å sette mål og retning, er det bare å ringe meg på 99 26 62 81.
Ronald
Seniorrådgiver kommunikasjon og design
Ronald Jørgensen startet i kommunikasjons- og designbransjen midt på åttitallet. Som prisvinnende designer og markedsfører har han hjulpet mange SMB-bedrifter med merkevarebygging, økt synlighet og oppnå resultater. Ronald er kjent for sin rådgivende tilnærming som gir godt forankret strategi, sterke ideer og målbare tiltak.