Tallet er ikke tilfeldig. Det er de som i løpet av denne uken har vært inne på LinkedIn, av norske brukere. For når fire av ti brukere er innom ukentlig eller oftere, betyr dette at plattformen har funksjoner som vi setter pris på.
Jeg tror brukerne er på plattformen fordi de er:
- På jakt etter nye samarbeid
- På jakt etter ny jobb
- På jakt etter nye kunder
- På jakt etter ny kunnskap
- På jakt etter å bygge nettverk
- På jakt etter sammenligninger
LinkedIn-profilen din er rett og slett et utstillingsvindu – der du aldri vet hvem som kommer til å gå forbi. Det samme kan vi si om Bedriftsprofilen. Sørg derfor for at du har et innbydende og stilig vindu (som er bedre enn konkurrentenes:-))
Hva du vil ha ut av LinkedIn er opptil deg.
Men denne kanalen er 100% jobbrelatert.
Slik sett er den enklere enn flere av de andre sosiale mediene,
der jobb/privat går mer om hverandre.
Her er mine 9 beste grunner til at du bør bruke 9 minutter i uka på LinkedIn.
- Det du investerer tid i gir (som oftest) effekt
Det tar alltid litt tid å finne ut av de smarteste måtene å bruke en plattform på. Så ikke fortvil etter 2 minutter. Hvis du har engelsk grunninnstilling, kan det gi bedre brukeropplevelse å endre språk til norsk. (Se på menylinjen øverst, der har du et bilde av deg og teksten ME, klikk på pilen ned, og du vil få opp en meny som også sier Language)
- Ta en sveip innom innstillinger og personvern
(Se på menylinjen øverst, der har du et bilde av deg og teksten ME/MEG, klikk på pilen ned, og du vil få opp Innstillinger og personvern øverst) Her kan du velge hvem som skal få se e-postadressen, eller om du vil dele endringer på profilen med ditt nettverk.
- Oppdater egen profil
Har du husket bilde, og har du laget et sammendrag som gir et godt bilde av hvem du er?
Profilen din behøver ikke være lik CV-en. Du kan spisse den ut fra hva du ønsker å oppnå på plattformen. (Og du kan velge om endringer skal vises til dine kontakter. Har du byttet jobb bør du deler dette med nettverket. Men om du korrekturleser behøver ikke alle vite om det:-)
- Sørg for å sette inn riktig kontaktinformasjon på profilen
Jeg bruker ofte LinkedIn for å finne e-post eller telefonnummer. Fordi ikke alle bedrifter har hele ansattlista liggende på nettsiden. Men jommen er det mange som kun har en Hotmail- eller Gmail-adresse liggende.
- Aldri delt en post? Start med å synes
Start med å like noe som en i nettverket ditt har postet. Det vil gi deg oppmerksomhet. Så kan du ha som mål at du skal dele en lenke som du tror noen i nettverket ditt kan oppleve som verdifull.
- Det er færre å konkurrere med på LinkedIn
Det sier seg selv at når LinkedIn har 487.000 besøkende i uka, så vil kun et fåtall av disse produsere eget stoff, eller dele poster. På Facebook er nesten 3 millioner nordmenn daglig pålogget. Mange produserer poster. Derfor er det større sjanse for å gå viralt på LinkedIn. For 3 uker siden delte min kollega Robert denne statusen. Den fikk likes og visninger i 14 dager, og endte på 31 likes og 2.400 visninger. De aller fleste utenfor eget nettverk. Samme status på Facebook hadde ikke overlevd mer enn 24 timer.
- Følg med på hvem som har sett på profilen din
Jo mer du liker, deler og poster – jo flere vil se hvem du er. Da kan du se hvem som har vært inne på profilen din (Så fremt du ikke selv har valgt å ikke legge igjen spor når du ser på andres profiler. Da vil du heller ikke se hvem som har sett på deg. Dette styrer du i Innstillinger og Personvern)
- Bruk meldingssystemet til LinkedIn
Du kan sende så mange meldinger du vil til dine kontakter. Det er hvis du skal sende melding til noen utenfor ditt nettverk at LinkedIn skal ha penger. Min erfaring er at melding via LinkedIn er en super kanal for å ta opp igjen kontakt med personer du ikke har snakket med på lenge. Fin kanal for å be om en kaffeprat, som kan ende opp med business.
- Du er i ferd med å mestre sosialt salg!
Social selling eller sosialt salg handler om å komme opp på radaren til potensielle kunder med verdiforsterkende innhold – uten å pushe produkt eller tjeneste. Ved å være tilstede på en plattform som LinkedIn, har du et fortrinn den dagen en i nettverket er på jakt etter leverandør. Har du spilt kortene riktig vil du oppleves som en spesialist innenfor ditt felt. Ved å publisere egne poster, bruke meldinger og invitere nye inn i ditt nettverk kan du risikere å få et helt eget økosystem – som gir deg verdi – og som opplever deg som verdifull.
Vil du ha flere gode tips – følg gjerne vår LinkedIn-side her!
PS! Bruker du 9 minutter på LinkedIn i 9 uker – ja, da er jeg sikker på at du opplever at du MÅ bruke 9 minutter om dagen – fordi kanalen er så gullende god😊
Steffen Aaserud
Steffen er leder for Guru Utvikling i Oslo. Han har jobbet i flere salgsorganisasjoner og med sine 10 år i salg er han god til å se hvordan sosialt salg og digital markedsføring går hånd i hånd.