Januar er gjerne tiden for å sette nye mål. Det kan være mål for hvordan du skal jobbe bedre, trene mer, spise sunnere, selge mer. Eller finne drømmejobben. Kanskje du må finne ny jobb fordi din arbeidsgiver må nedbemanne? Vi skal her gi deg 9 tips for bedre profil på LinkedIn.
Det er vanskelig å komme utenom LinkedIn som en kanal for å finne nye kunder, samarbeidspartnere, eller rett og slett drømmejobben.
Uansett årsak, husk at din profil på LinkedIn blir som et utstillingsvindu. En butikk legger aldri skrot og fjas i vinduet. Butikkvinduet skal reflektere opplevelsen hvis du velger å gå inn i butikken.
Hvis ikke utstillingsvinduet virker innbydende, går vi videre. Hvis det virker bra, men innenfor døra er det møkkete, rotete og dunkelt, ja da snur vi i døra.
En av gründerne til LinkedIn, Ried Hoffmann, sier det enkelt i boka The Start-Up of You
«Hvem du kjenner er hva du vet». Derfor er det smart å bruke tid på LinkedIn, samt å fremstå med en god profil.
Poenget er å vise seg interessant – å by på «hel ved» hele veien. For du vet aldri hvem som kan hjelpe deg til å nå målet ditt i 2016.
9 tips for bedre profil på LinkedIn
1. Legg til et profesjonelt bilde (portrett)
Profiler med bilde får flere besøk! Så enkelt – og så forståelig. Fordi bilde gir et førsteinntrykk. Bruk gjerne profesjonell fotograf, for de kan få frem ditt personlige varemerke.2. Endre stillingstittel
LinkedIn setter automatisk den tittelen du velger i din nåværende jobb som heading. Det er sjelden smart. Fordi en stillingstittel sjelden forteller hva du gjør eller hvilken verdi du skaper. Om du vil bruke LinkedIn for å få nye kunder, så bør din heading fortelle om den nytte og verdi du skaper. Om du vil bruke LinkedIn for å få drømmejobben, skriv ikke bare «søker nye utfordringer», men legg gjerne inn en tekst som forteller hvorfor du er riktig person.3. Endre din nettadresse
Da du opprettet en profil på LinkedIn fikk du automatisk en egen nettadresse til profilen, en egen URL. Denne kan du med fordel gjøre kortere og enklere, og da øker også søkbarheten etter deg. Typisk er no.linkedin.com/in/jensen583456. Rett under bildet ditt finner du denne adressen. Hold muspekeren over, og klikk på tannhjulet. Da kommer du til innstillinger for din offentlige profil. Sagt på en annen måte: Hva skal være synlig for Google? Googler du deg selv er det som oftest de sosiale kanalene som kommer først.4. Skriv en god oppsummering
Oppsummeringen bør fortelle mer om deg enn det som står i stillingstittelen. Du har 2000 ord til rådighet, men skriv ikke for langt. Tenk også på hvilken kompetanse eller triggerord en rekrutterer eller ny kunde kan søke etter. Alt i din profil er søkbart. Så fortell om hva du kan og hva du har oppnådd i arbeidslivet, på en måte som gjør at fremtidig kunde eller arbeidsgiver finner deg.5. Legg inn arbeidserfaring og utdanning
Her skal de typiske CV-tingene inn. Hvor og når du har jobbet. Men legg også inn en kort tekst om hvilke oppgaver du hadde og hva du oppnådde i stillingen. CV‘en bør være komplett. Du kan også legge inn styreverv, interesser og utmerkelser6. Sjekk kontoinnstillinger
LinkedIn lar deg velge hvor mye av profilen din som skal være synlig, og til hvem. Hold musepekern din over det lille profilbildet, øverst til høyre. Trykk på Personvern og innstillinger. Her bør du gjøre deg kjent med mulighetene LinkedIn gir deg. Du kan for eksempel slå av aktivitetsoppdateringer. Det kan være kjekt hvis du vurdere å søke nye jobber, og du ikke ønsker at nåværende arbeidsgiver skal se at du «brusher» profilen eller følger nye selskaper. Her kan du også velge å være anonym når du er inne å ser på andres profil. Men som hovedregel bør du gi deg til kjenne, da det fører til at flere vil gå inn på din profil.7. Legg til dokumenter
Nå kan du laste opp filer til profilen din. Det kan være videoer, presentasjoner eller andre dokumenter. Legg ut det du tror en ny arbeidsgiver, kunde eller ny samarbeidspartner vil være interessert i.8. Vis hva du kan
Ferdigheter, eller Skills på engelsk, gir et bilde av hva du kan. Spesielt viktig er denne funksjonen hvis du har endret bransje og karriereretning. Her kan du velge hvilke ferdigheter som skal være på din profil. Og nå gir LinekdIn deg også muligheten til å endre rekkefølgen. Så om du tidligere jobbet i forsvaret, trenger ikke de ferdigheten du da trengte bli med deg inn i en ny sivil karriere.9. Gi og få anbefalinger.
En ting er å trykke på en ferdighet for å gi deg kredibilitet. Enda bedre er det om noen som kjenner deg godt gir deg en attest på LinkedIn. Du kan gjerne be noen som kjenner deg godt om å skrive noen ord. Denne funksjonaliteten finner du når du er på redigeringsmodus av profilen din, og nedtrekksmenyen ved bildet ditt. Bruk ikke standardfrasene som ligger der, men bruk egene ord. En anbefaling blir liggende på både din profil og på vedkommende sin profil. LinkedIn gir mer synlighet til profiler med anbefalinger. Så her kan du skille deg positivt ut!Du vil kanskje lese denne saken? Økt trykk på digital markedsføring ga resultater
Og heelt til slutt: Bruk tid på å utvide nettverket ditt. Sjekk LinkedIns egne algoritmer for «personer du kanskje kjenner». Men søk også opp selskaper du har jobbet i, inviter mennesker du treffer på konferanser og i møter. (Og er du ekstra smart skriver du en egen hilsen om hvor dere kjenner hverandre fra, og ikke standardfrasen som ligger inne. Du får flere som aksepterer din invitasjon ved å være personlig.) Og sist, men ikke minst; Begynn å poste egne oppdateringer – det er ikke farlig! Fortvil ikke om du ikke har egen blogg eller nettside. Finn en sak på en nettside eller nettavis. Saken bør ha relevans til den gruppen du ønsker skal se deg, om det er en ny arbeidsgiver eller kunde. Og oppdateringen bør også være med på å gi deg kredibilitet. Kopier lenken, skriv en kort kommentar. Og publiser! Sjansen er stor for at noen der ute ser deg, og effekten «ringer i vann» slår til. 2016 kan bli et år full av nye muligheter! Lykke til:-) Robert Bekkesletten er en av eierne i Guru Utvikling. Han har lang erfaring i å bruke LinkedIn som kanal, både som headhunter, markedsfører og nettverksbygger. Besøk hans profil her: https://no.linkedin.com/in/rbekkesletten Guru Utvikling tilbyr seminarer, kursing og drifting av sosiale medier. Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat.Robert Bekkesletten
Robert er salgsleder og partner i Guru Utvikling. Gjennom over 20 år i salg og mediebransjen har han dannet seg et godt bilde av hva som fungerer i dagens digitale verden.