Uansett hvilke produkter du selger eller tjenester du leverer, er det menneskene bak som selger. Det er du og dine medarbeidere som skal synes, dere som skal skape troverdighet, og dere som skal selge. Det er bare å «bjuda på», som vi sier i Sverige.
Av: Markedskonsulent Åsa Graff Ignell
De aller fleste har konkurrenter. Sannsynligvis selger de akkurat det samme produktet, eller leverer nøyaktig den samme tjenesten. Men det de ikke har, er deg, folkene dine og alle de fornøyde kundene du har. Dette er et av de beste markedsføringstipsene våre: By på dere selv! Fortell historiene om folkene dine, vis engasjementet, vær levende og entusiastiske. Og får du en fornøyd kunde til å fortelle om sine gode opplevelser, er det lite som er like salgbart som det.
Hold «utstillingsvinduet» i orden
Hjemmesiden er utstillingsvinduet i en moderne virksomhet, selve fundamentet, om du vil, i bedriften. Uansett om det er kunder eller fremtidige ansatte du vil ha tak i, vil de helt sikkert ta en titt på hjemmesidene dine før de gjør noe som helst. «Alle» sjekker på internett nå for tiden. En kjedelig, rotete og utdatert hjemmeside har akkurat samme effekt som et sjuskete utstillingsvindu: Folk går forbi. En innbydende utstilling, derimot, hilser folk velkommen inn. Det er det du ønsker med hjemmesiden din. Og hvis du sørger for å holde den oppdatert og fyller på med bilder og innhold, ja, da rykker du stadig oppover i søkemotorhierarkiet. Da blir det enda lettere for publikum å finne frem til nettopp din bedrift. Og en ting til om hjemmesider: Seks av 10 bruker mobiltelefonen til å søke på internett. Da skjønner du hvor viktig det er at hjemmesiden din er mobiltelefonvennlig. Ekstremt viktig, faktisk.
Redaksjonelle saker som virker
Det er mye å si om redaksjonelle saker, og massevis av steder der du kan få tips om kommaregler og hvordan du kan formidle budskapet ditt godt og riktig. Du kan for eksempel finne interessant stoff om hvordan du kan ta gode bilder og skrive gode artikler her på hjemmesidene våre. Det jeg er opptatt av, er at du gjør deg opp noen tanker om hva publikummet ditt er på jakt etter. Hva er det kundene dine vil ha? Hva er det de søker etter? Når du har funnet ut av det, kan du sørge for at du bruker disse ordene bevisst og konsekvent i overskriften på artiklene dine. Da blir nemlig stoffet ditt lettere oppdaget av Google og de andre søkemotorene, og du rykker oppover på søkelistene. Og igjen; husk at det er folkene som selger. Det er bare å bjuda på med gode historier.
Sosiale medier er geniale og rimelige markedsføringskanaler
Facebook, Instagram, LinkedIn og alle de andre sosiale mediene er geniale markedsføringskanaler. Det er spissing av budskapet det handler om. Jo mer presis og to the point du klarer å være, jo mer effektivt er det. Sosiale medier lar deg kommunisere direkte med unge mødre, bilgale middelaldrende menn, eller reiselystne pensjonister uten at du trenger å spre budskapet ditt utover andre store målgrupper. Presis, er stikkordet. Jo spissere du er, jo mer effektivt er det. Det er den muligheten du får med sosiale kanaler. Forutsetningen er naturligvis at du bruker noen kroner på annonsering på disse sosiale mediene. Det er uansett svært rimelig og utrolig effektiv markedsføring.
Bjuda på med levende bilder
Til sist noen ord om video og levende bilder. Det er nemlig slike ting som «går viralt», som det heter, for tiden. Treffer du publikummet ditt med en video, er det lite som kan måle seg. Effektivt er bare fornavnet. I en verden der du ofte bare har et og et halvt sekund på å skape oppmerksomhet, kan levende bilder være presis det som skal til. Så, frem med mobilkameraet, og lag noen gode videosnutter med folkene dine. Det er bare å bjuda på!