Den utfordrende konferansen og fremtidshysteriet

Det er fredag kveld og jeg tenker at det skal bli godt med helg. Det har vært en intensiv uke med spennende konferanse på torsdag. De dårlige konferansene er bare kjedelige. Da sitter jeg og ergrer meg over alt jeg ikke får gjort. De gode konferansene er enda verre, for de tvinger meg til å reflektere.

Av:Robert Bekkesletten 

Torsdagens konferanse var av den siste sorten.  Technology, Marketing & Leadership i regi av Oslo Business Forum hadde en talerliste enhver konferansearrangør misunner:

Anita Krohn Traaseth fra Innovasjon Norge,  Jan Grønbech fra Google Norge,  Sven Thaulow fra Cisco Norge, Thomas Anglero fra IBM,  Berit Svendsen fra Telenor.

Og selveste Gary Vaynerchuk, amerikaneren som regnes som kanskje den fremste stemmen  innen digital markedsføring i verden.

Helt komprimert, her er min oppsummering fra konferansen, som tvinger meg til å reflektere:

Norge er et mobilt land, hvor kun 3 % av Telenor sitt nett brukes til å ringes med. 97 % av nettet brukes til data.

Forbruket av data øker i snitt med 60 % hvert år (for kun 10 år siden brukte vi nesten ikke noe data!).

65 % av de som begynte i 1. trinn i år vil jobbe med jobber som ikke eksisterer i dag.

75 % av alle handler (også B2B) starter med søk på nettet (les: Google).

50 % av alle søk gjøres fra mobiltelefon.

Hvis du må vente mer enn 3 sekunder for å få lastet opp en nettside, øker pulsen din med 38 % (snittmåling av norske brukere).

Printannonser, radio og TV virker – men sammenlignet opp mot kanaler som Facebook og LinkedIn er de ekstremt overpriset!!!!

En bedrift som selger til bedrifter (B2B) må gå fra å kjøpe annonser til å bli en medieaktør.

Om 6 år vil vi si at Facebook-annonser var latterlig billig i 2017/2018, og noen vil være svært glade for at de investerte i kanalen til riktig tid. Andre vil angre.

Om fire år vil vi prate til en kunstig intelligens-høyttaler i husene våre, som gir oss svar når vi spør. Og vi vil ikke synes det er så rart.

Ut fra disse punktene ser jeg at 90 % av det vi gjør i Guru ikke bare er riktig – det er forbannet smart!
Og det er 10 % som vi skal gjøre enda smartere i 2018:

Vi skal utfordre våre kunder til å handle ut fra:

Mobiltelefonen først – når vi skal lage nye nettsider.

Enda mer innhold som søkemotorene liker.

Fokus på kjappere nedlastning av nettsider.

Kunstig intelligens, digitalisering og det faktum at ingen vet hvordan vi agerer om 10 år, altså i 2027, gjør at mange velger å stå helt stille.

Det er det dummeste du kan gjøre!

For tenk tilbake 10 år. Da var det få av oss som ville trodd at vi i 2017 skulle bruke mobiltelefonen til ALT.

De neste 10 årene er et fantastisk mulighetsvindu! For aldri har det vært enklere (og billigere) å utfordre det eksisterende.

Så konferansen var virkelig inspirerende!

Til slutt må jeg nevne Thomas Anglero fra IBM som holdt det jeg vil kalle et ekte amerikansk vekkelsesmøte til 20 i stil og innhold! Det er tøft når en mannlig foredragsholder på en lederkonferanse velger å snakke om følelser, om å prate mindre og lytte mer. Og kanskje også jobbe mindre. Men det får bli tema i en senere bloggpost.

Nå gleder jeg meg både til helg og fremtiden 🙂

Social Shares

Motta nyhetsbrev fra oss

Nyhetsbrev fra Guru Digital
Meld deg på

INTERESSERT I GODE TIPS OM DIGITAL SYNLIGHET?

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter rett i din e-postleser
close-link