Bedriftsledere og markedsførere landet og verden over har forstått at digital markedsføring er mer effektivt og lønnsomt enn de tradisjonelle kanalene. Jeg leser i en fersk rapport, fra verdens største mediebyrå GroupM, at koronapandemien gir en nettboom og at digital reklame for første gang blir større enn den tradisjonelle. Da tenker jeg: Dette er en trend vi har sett en god stund nå.
I løpet av de årene jeg har jobbet som markedskonsulent her hos Guru Utvikling har digital markedsføring tatt av for alvor. De byråene som følger denne utviklingen tett, melder at det i det siste tiåret har vært flere år med tosifret vekst i digital markedsføring. Det er på verdensbasis, vel å merke. Nå begynner det virkelig å skje noe her i landet også. I nevnte rapport kan vi lese at 2020 er året da digitale mediekanaler endelig blir større enn tradisjonelle kanaler. (Les rapporten her.)
Ifølge e24 tror GroupM at tøffere tider, økonomisk, gjør at annonsører trekker kroner bort fra relativt kostbare mediekanaler som TV, kino, aviser, tidsskrifter og radio til fordel for digitale kanaler, som generelt er billigere enn tradisjonelle kanaler.
Våre erfaringer forteller oss det samme, at bedrifter med begrensede markedsbudsjetter kan få mye synlighet ved hjelp av de nye kanalene, som tidligere ikke var tilgjengelige.
Digital eksplosjon
Situasjonen de siste månedene har selvfølgelig bidratt sterkt til en økt bruk av digitale flater.
– På de siste tre månedene har vi sett tre års digital akselerasjon finne sted, noe som har gitt massiv økning i internettrafikk og internetthandel. Det vil ikke reverseres, sa nylig Johnny Hornby i The & Partnership, et GroupM-tilknyttet selskap, til Financial Times.
GroupM tror at også digital markedsføring vil få en liten nedgang i år, men mye mindre enn de tradisjonelle kanalene. Vi tror at dette kommer til å skje også her på våre trakter. Jeg spår at fokus hos det lokale næringslivet blir flyttet fra tradisjonelle kanaler til digitale, og jeg ser ikke bort fra at dette kan føre til økt konkurranse om annonseplassene, og dermed økte klikkpriser. Men jeg er helt sikker på at dette vil bety økt behov for innhold med kvalitet. Det vil nemlig bli produsert og publisert mer innhold i digitale kanaler.
Les også: Verdifullt innhold og Facebookannonsering
Godt innhold + god spredning = mer sant enn noen gang
Det er fremdeles tid til å være i forkant og komme i gang med god innholdsproduksjon og utnyttelse av digitale kanaler. Men nå begynner det å haste for å være nettopp det, i forkant.
Da er det kanskje på tide å komme i gang?
Godt innhold + god spredning = mer sant enn noen gang!