På bakgrunn av koronasituasjonen har svært mange bedrifter som bedriver salg av fysiske varer via butikklokaler måttet stenge dørene. Kundemassen og omsetningen uteblir og den økonomiske konsekvensen blir for tung å bære for mange. Men finnes det et håp der ute?
Dersom din bedrift er blant dem som har hatt nettbutikk på skisseblokka en stund, er nok dette rette tiden til å gjøre alvor av planene. Mange som allerede har tatt steget og opprettet en nettbutikk tidligere, opplever oppsiktsvekkende gode dager og stor økonomisk vekst. Med en nettbutikk vil du kunne øke den potensielle kundemassen betraktelig, da en nettbutikk ikke har geografisk avgrensning eller bundet til åpningstider.
Nordmenn kjøper nå alt fra reseptbelagte medisiner til byggevarer og biler på nettet, varer som tidligere kun var forbeholdt fysiske utsalgssteder. Personlig opplever jeg at køen i den lokale skranken hos Post-i-butikk har blitt vesentlig mye lengre, et tydelig tegn på at nettsalget har hatt en betydelig økning de seneste ukene. De nye vanene som koronakrisen nå har påført oss blir nok neppe borte med det første, det er mye som tyder på at netthandel vil bli langt mer normalt når alt har roet seg. Det å endre på forretningsmodellen sin og etablere egen nettbutikk, kan være et godt virkemiddel å ta i bruk – for å tilpasse seg.
– Så hva er det som egentlig kreves for å omstille bedriften til å bedrive salg via nettet?
Les mer om nettbutikk ved å klikke her.
Er din bedrift moden for å etablere handel via nettbutikk?
Ikke for alle, men for de fleste
La oss slå det fast med en gang: Netthandel er ikke den riktige løsningen for absolutt alle bedrifter der ute. Det finnes bedrifter som blant annet;
– Ikke ønsker å offentliggjøre priser på nettet
– Tilbyr produkter/tjenester som krever høy grad av kundetilpasning
– De har vanskeligheter med å prise produktet/tjenesten på forhånd.
Denne type bedrifter vil klare seg best med en nettside som kun tilrettelegger for at kunden kan ta kontakt. Allikevel så har vi troen på at de fleste vil ha stor nytte av å kunne tilby sine kunder å handle på nettet – som et alternativ eller supplement til sitt fysiske utsalgssted. Men dersom du har avdekket at din bedrifts tjenester eller produkter er godt egnet for nettsalg, er mulighetene mange.
Langt billigere enn fysisk butikk
Det er lett å tenke at et slikt prosjekt kommer til å bli en svært kostbar affære, men sannheten er en litt annen. Sett opp i mot det å drifte en fysisk butikk er kostnadene forbundet med en nettbutikk mindre, langt mindre. Prisen på oppsettet avhenger selvfølgelig av kompleksiteten til selve nettbutikkløsningen. Det samme gjelder også driftskostnadene, som kan variere fra noen hundrelapper i måneden til noen tusen kroner.
Hva er det viktigste å tenke på før prosessen kan iverksettes?
Det er ikke noe hokus pokus å sette opp en nettbutikk, men det er selvfølgelig en del forhold som bør avklares før man setter i gang. Det er derfor viktig at bedriften tenker godt igjennom hvilke kunder du ønsker å tiltrekke og hvordan man skal trekke de inn. Tilgjengelighet, presentasjon, logistikk og markedsføring er det som vil sette grenser for hvor godt du vil lykkes med nettbutikken. For å gi deg et godt utgangspunkt på veien mot å sette opp en egen nettbutikk, har vi laget en liste med de viktigste tingene bedriften bør gå igjennom før prosessen settes i gang.
- Hvilken nettbutikkløsning er best tilpasset vår nettside og den plattformen nettsiden er bygget i?
- Dersom nettsiden er bygget i en plattform som støtter få eller ingen nettbutikkløsninger – Skal dere utvikle ny nettside i en annen plattform med flere muligheter?
- Hvem skal ha ansvaret for drift og hvordan skal den driftes?
- Hvem skal være ansvarlig for registrering av varer?
- Hvilken samarbeidspartner skal benyttes i forbindelse med frakt?
- Hvilke betalingsløsninger skal du tilby?
- Krever nettbutikken en integrasjon mot et kassasystem? Hvilken nettbutikkløsning kan tilby en eksisterende sømløs integrering med dette kassasystemet?
- Hvem skal produsere innholdet til markedsføringen? Tekst, design og bilder
- Hvordan skal nettbutikken markedsføres?
- Hvordan skape salg og konverteringer via digital annonsering?
Christian Haakaas
Christian er nysalgsansvarlig og partner i Guru Utvikling. Han har jobbet med salg, ledelse og kundeservice i sine yrkesaktive år. I tillegg har han god erfaring som gründer. Med sin brede erfaring har han evne til å se markedet fra ulike perspektiv noe som våre kunder nyter godt av.