Det var tidlig i januar at Facebook sin grunnlegger Mark Zuckerberg kunngjorde, via sin egen plattform, at nyhetsstrømmen på Facebook skal endres. Det vil bli mer innhold fra venner og famile, og mindre fra mediehus og bedrifter, sier Facebook.
Strengt tatt er dette ikke noen ny strategi fra Mark og hans venner. Vi i Guru Utvikling har det siste året sett en klar utvikling hos våre kunder at det ikke holder å «poste for å poste». Autentisk godt stoff vinner rekkevidde. Kvalitet foran kvantitet, i grunnen. Men nå «skrur de til stikka» enda en gang.
Ikke legg alle eggene i samme kurv – i tilfelle Mark bestemmer seg for å rappe halvparten…
Denne uka kom enda en ny oppdatering fra Zuckerberg. Nå sier han at Lokale nyheter skal prioriteres på Facebook. Endringen rulles i første omgang ut i USA, men målet er å innføre det i flere land i løpet av året.
Enkelte har også påpekt at grupper tilknyttet en bedriftsside vil bli viktigere. Fordi det er intraksjonen mellom brukere og bedriftssider som Facebook vil premiere fremover.
Hva vil så disse endringen bety for deg som administrerer Facebook-sider?
- For det første vil du merke at det blir vanskeligere å opprettholde samme rekkevidde på poster fremover. Du må regne med å bruke penger (sponse/fremme) på Facebook for å få bedre rekkevidde på poster.
- Intetsigende poster, som ikke skaper likerklikk, kommentarer eller delinger vil få minimal rekkevidde.
- Det vil ikke lønne seg å omgå disse endringene ved å alltid skrive «tagg en venn», eller «skriv ja i kommentarfeltet» algoritmene vil finne ut om du prøver å lure systemet med det facebook kaller Engasjements Agn.
- Du bør bruke enda mer tid på egenprodusert relevant innhold, med en god story og egne bilder som skaper genuint engasjement hos dine følgere.
Markedsførere over hele verden vil i tiden fremover forsøke å finne gode løsninger på endringene til Facebook. Så det kan være smart å følge med fremover.
Hubspot foreslår i en bloggpost at det kan være en mulighet å få følgerene dine til å endre innstillingene på siden din for å se innhold fra bestemte sider i deres nyhetsstrøm først (Du går inn på siden, holder musepekern over følger-knappen, og da kommer «se først i nyhetsoppdateringen» opp som valg.
Hubspot foreslår engasjementsskapende aktiviteter som «Vil du være den første som får vite om gode tilbud, da bør du endre inntillingene…» eller «Pass på at du først ser oss i nyhetsstrømmen din.» Men en slik strategi er også risikofylt, da spam-følselsen kan bli for stor.
Oppsummert, hva råder vi våre kunder til nå?
Vi sier det vi alltid sier til våre kunder:
- Facebook og andre sosiale medier er rene distribusjonskanaler.
- Vær kreativ – ta bilder av ansatte, lag innhold som er eget og interessant – og helst på egen nettside. For da kan du gjenbruke stoffet i flere kanaler.
- Ikke legg alle eggene i samme kurv – i tilfelle Mark bestemmer seg for å rappe halvparten, har jeg sagt tidligere. Og det er klarere nå enn noen gang.
- Bruk sosiale medier, men ha også en god plan på hvordan skape trafikk til nettsiden via for eksempel Google og nyhetsbrev.
Det er alltid totalen som avgjør. Så ikke bli motløs, selv om rekkevidden kan falle.
Jeg sier som Ole Brum:
Når du får en følelse av sugende tomhet, ikke vær bekymret, det betyr bare at du er sulten 😊
Robert Bekkesletten
Robert er salgsleder og partner i Guru Utvikling. Gjennom over 20 år i salg og mediebransjen har han dannet seg et godt bilde av hva som fungerer i dagens digitale verden.