Fem tips for å få din digitale markedsføring til å fungere

Markus Pettersen

Vår verden er blitt digital. Det gjelder ikke minst innenfor markedsføringsfaget. Hvis du ønsker å være synlig og tydelig i de digitale kanalene, er det noen enkle grep du kan gjøre. Her er våre beste tips.

 

Av: Markedskonsulent Markus Pettersen

 

Markedsføring er et fag i stadig forandring. Nye kanaler og medier gir nye og uante muligheter, men det digitale hverdagen stiller også nye krav. Som markedskonsulent i Guru Utvikling AS ser jeg at det gjøres mye godt markedsføringsarbeid rundt om i næringslivs-Norge, men det er også veldig mange som har svært mye å gå på for å lykkes.

Illustrasjonsfoto - Hender og PC

1.      Hold deg oppdatert

I våre dager forandrer saker og ting seg hele tiden. Fjorårets kurs er for lengst utdatert. Endringene skjer i akselererende tempo. Selv for den mest sakkyndige kan det være vanskelig å holde seg kontinuerlig oppdatert, og mange har rett og slett ikke tid til dette. Derfor er gevinsten desto større om du setter av litt tid til dette. Det er det nemlig mange av konkurrentene dine som ikke gjør. Det finnes for eksempel mange online-kurs om Google Ads, Facebook-markedsføring og andre områder som kan være relevante for din virksomhet.

2.      Lag en strukturert plan

Ofte er markedsføring noe en gjør på sparket. Det er gjerne full fart uten noen overordnet plan, og så ser en hva som skjer. Dette er en lite hensiktsmessig arbeidsform, spesielt i den digitale verdenen. Det er mye å hente på å bruke litt tid på å strukturere planarbeidet. Sett deg et overordnet mål, og sørg for å holde deg oppdatert underveis. Lag delmål. Alle målene bør være konkrete og målbare, slik at du hele tiden kan se hvordan du ligger an i forhold til måloppnåelse. Da kan du også justere på tiltakene om det skulle være behov for det, og du får oversikt over hva som fungerer og hva som ikke gjør det.

Illustrasjonsfoto - Google Ads

3.      Sørg for å være synlig i det digitale landskapet

Synlighet og tydelighet har alltid vært noe av det mest grunnleggende i markedsføringsfaget, og det er enda mer fundamentalt i den digitale virkeligheten. Finn ut hvilke områder og plattformer som passer best for deg og din virksomhet, og sørg for å være godt synlig på alle de viktige stedene. Bruk tid til å holde både nettsidene dine, Facebook-profilen din og det du ellers måtte bruke av digitale kanaler både oppdaterte og aktuelle.

Facebook-annonsering

4.      Bli enda bedre kjent med publikummet ditt

Digitale medier har funksjoner som gjør det enkelt for deg å bli enda bedre kjent med publikummet ditt. Hvis du vet hvordan du skal gå frem, kan du enkelt og effektivt få svar på viktige spørsmål som hvem de er og hva de liker. Det finnes en mengde informasjon som du kan bruke til å spisse kommunikasjonen din.

Responsiv nettside

5.      Hold nettsiden din brukervennlig og oppdatert

Nettsiden din er utstillingsvinduet til virksomheten. Den er avgjørende for helhetsinntrykket til de som besøker deg. Derfor er det viktig at du holder den ryddig, brukervennlig og oppdatert. Også nettsideteknologien er i konstant utvikling. Det kommer stadig nye funksjoner og mer brukervennlige løsninger som publikum forventer at også din hjemmeside har. Derfor kreves det kontinuerlig arbeid med å vedlikeholde og utvikle hjemmesidene. Hvis du gjør dette riktig, er gevinsten at du får høyere rangering på søkemotorene, og at du er mer interessant og relevant for publikummet ditt.

Dette er noen enkle tips for å lykkes med den digitale markedsføringen. Selvsagt er det mange flere. Men ikke fortvil hvis du synes dette blir for overveldende og tidkrevende. Det er for slike som deg at vi er til. Vi vil mer enn gjerne hjelpe deg å bli mer synlig og tydelig i den digitale verdenen.

Lyst på en uforpliktende samtale med markedsføring som tema? Kontakt oss da vel 🙂 

Markus Pettersen om markedsplan

Flere innlegg

Ta kontakt med oss

bildet viser en ansatt

Rune Skasberg

Daglig leder

bildet viser en ansatt

Irene M. Skoglund

Leder leveranse