Vi ser en klar økning i engasjement på digitale flater hos våre kunder etter koronapandemien traff Norge. Det er gode nyheter i en tøff periode for næringslivet. Mange av våre kunder har vært flinke til å finne digitale løsninger og vi ser et stort potensial for mange bedrifter når det gjelder netthandel og digital markedsføring. Nettet byr på stadig mer avansert og effektiv teknologi, og fremtiden er her nå. Den har kommet for å bli.
Fra mitt hjemmekontor i Grue er det trygt å vite at våre ansatte har tettere kontakt med våre kunder enn noen gang.
Det går i telefon og videomøter. Det er utrolig hvor mye mer rett på sak man blir med disse verktøyene. Videokonferanser er utrolig effektivt, og så slipper man jo all reisingen. Tid er jo den største knapphetsfaktoren for de fleste av oss. Er det én ting jeg er sikker på så er det at hjemmekontor vil bli mer normalt i tiden etter koronapandemien. Flere globale aktører har allerede startet prosesser med å kutte kostbare kvadratmeter i næringseiendommer, og ser for seg mer hjemmekontor.
Mange er fremoverlente
Koronakrisen har som kjent stilt store krav til kreativitet, nytenking og tilpasningsevne for store deler av norsk næringsliv. Dører må stenges og publikum holder seg hjemme. Folk handler det de trenger av mat i butikker, resten handles på nettet. Når samfunnet lukkes er det lite overraskende at store deler av næringslivet sliter.
Gledelig er det at mange er fremoverlente og prøver ut nye måter å få hjulene til å gå rundt. Det er flere av våre kunder som har vært i tenkeboksen med både netthandel og andre digitale satsinger som nå har valgt å gjøre alvor av planene. Vårt råd er at det er mye bedre å gjøre en innsats på dette området nå enn å forholde seg passivt til situasjonen vi befinner oss i. Ingen aner hvor lenge denne krisen vil vare, og ingen aner konsekvensene.
Les mer om nettbutikk ved å klikke her.
Facebook rapporterer om eventyrlig engasjementsvekst fra februar til mars i år.
Fremtiden har kommet for å bli
Det er ingen som er i tvil lenger om at fremtiden er digital. Det har de fleste av oss visst lenge. Men det skiftet vi opplever nå, var det ikke mange som kunne forestille seg for kort tid siden. For fremtiden er her nå, og den er kommet for å bli. Nå er det åpenbart for alle og enhver at videomøter og netthandel fungerer.
Vi endrer vår adferd dramatisk. Både privat og profesjonelt tilbringer vi mye mer tid på Internett enn vi gjorde før. Vi innhenter informasjon på nettet og vi handler på nettet. Markedsbyrået Izea har nylig gjennomført en markedsundersøkelse som viser en tydelig trend til enda mer digital hverdag. Eksempelvis svarer 73% at de bruker sosiale medier til å innhente informasjon om produkter og tjenester. Og når 99% sier det er en god mulighet for at de handler online hvis de blir begrenset til hjemmet sitt under koronakrisen bør det ringe noen bjeller også i vårt langstrakte land.
Er dette en trussel, eller er det en mulighet?
Vi synes det er mest gøy med mulighetene, og fokuserer på de!
De av oss som har hjemmekontor bruker mesteparten av arbeidsdagen til å jobbe digitalt, og vi møtes online både privat og på jobben. Facebook rapporterte nylig om en engasjementsøkning på hele 55 prosent fra februar til mars i år. Vi ser absolutt den samme trenden blant våre kunder.
Organisering og struktur er det vanskelige
I Guru Utvikling er vi opptatt av det vi kaller digital tydelighet.
For oss betyr digital tydelighet: En klar plan som omsettes i aktiviteter gjennom året, faste evalueringspunkter og kontinuerlig forbedring av aktivitetene.
Vi hjelper våre kunder med å skape synlighet og salg gjennom digital tydelighet. Ny teknologi kan virke skremmende på veldig mange, men det er ikke snakk om veldig kompliserte saker. Kommunikasjon via videomøter får man til om man vil. Det har landets dyktige lærere og elever vist de seneste ukene.
Det er organiseringen og strukturen på de digitale flatene som er utfordringen. Vi bruker tid på å bli kjent med kunden og se hvilke muligheter som finnes. Fordelen er at vi kan se situasjonen fra utsiden og tenke kreativt på løsningsmulighetene. Da kan vi finne løsninger som fungerer optimalt for kunden.
Videomøte fungerer meget godt. Her fra et internmøte i Guru Utvikling.
Konstant utvikling
Den digitale verdenen er i konstant utvikling. Ny teknologi og nye løsninger kommer på løpende bånd. I Guru Utvikling bruker vi mye tid på å følge med på alle teknologiske nyvinninger.
MEN det er ikke teknologien i seg selv som er det viktigste, men man må likevel vite hvilke muligheter som finnes for å løse kundens problem på best mulig måte. Selv om eksempelvis en nettbutikk kan være svært hensiktsmessig for mange, er det ikke bare å sette opp en ferdig løsning. Det er mange forhold som må tas med i betraktningen. For eksempel må man tenke gjennom om produktet egner seg for nettsalg, og hva slags konkurranse og marked man har.
Les mer om nettbutikk ved å klikke her.
Tips til gode digitale arbeidsverktøy
Avslutningsvis ønsker jeg å dele hvilke verktøy vi benytter i Guru Utvikling for god kommunikasjon med kunder og internt i vår organisasjon. Det finnes mange alternativer, så hva som er best for din bedrift er ikke nødvendigvis det samme som for oss. Men forhåpentligvis gir det deg et bedre utgangspunkt for beslutninger rundt digitale verktøy.
- Whereby
Vi benytter norske Whereby for videomøter internt og eksternt. I motsetning til andre videoløsninger kreves her ingen lokale installasjoner noe som gjør at man er raskt i gang. - Slack
For raske meldinger internt i vårt selskap benyttes Slack. Her kan vi raskt sende beskjeder og dokumenter til hverandre. Utenfor arbeidstid slås varsler av slik at man beholder fritiden sin til det den skal benyttes til – nemlig fritid. - Pandadoc
For å sikre god flyt i kontraktshåndtering og signaturer benytter vi Pandadoc. Hvor kjedelig er det ikke å skrive ut dokumenter, signere og så scanne dokumentene? I tillegg kan systemet benyttes for salgsavdelingen for raskere utsendelse av tilbud.
Rune Skasberg
Rune er daglig leder og partner i Guru Utvikling. Gjennom 20 år i arbeidslivet med fokus på salg, ledelse, økonomi, finans og logistikk har han bred erfaring i hva som skaper lønnsomhet. Denne kompetansen benytter vi selvsagt også i dagens digitale verden.