Når flere selskaper skal bli ett, skjer det en del ting. Man går fra få til mange, får nye rutiner og helt nye ting å forholde seg til. Som navn for eksempel. Dette ble svært aktuelt da ærverdige Hedmark Murmesterforretning AS fikk med seg Kristiansen Håndverksbedrift AS og to av Fibotex sine butikker i løpet av et par måneder.
For hvem skal vi være nå? Og hva skal vi egentlig hete?
Store endringer
Monica Berg og hennes kolleger skjønte at her trengtes det enda flere hoder. «Vi så at noe måtte gjøres, men når man sitter i kjernen selv, så kan det være vanskelig å se hva!» Ved årsskiftet 2022/23 tok de kontakt med det nå nedlagte kommunikasjonsbyrået Attme. «Å få struktur på alt vi tenkte fra noen utenfra var helt essensielt for hvordan vi gikk frem videre. Og de stilte akkurat de spørsmålene vi trengte for å stake ut veien også. Vi var nok ikke så tydelige på hvem vi er og hva vi driver med som vi trodde.»
Og det er på mange måter her denne historien begynner. Med Ronald Jørgensens spørsmål om hvem disse tre selskapene nå var. Det gikk noen runder med workshops og nye tanker før Ronald og hans dyktige kollegaer kom tilbake med fire forslag på blokka. «Det ligger så mye mer i et navn enn man tror når man starter en sånn prosess.» Monica er tydelig på at dette arbeidet ikke alltid har vært like lett. «Det er så mye å hensynta; meninger, følelser, historie – det føles ganske stort! Da føles det trygt å få noen med på laget som skjønner både hva vi mener og hvor vi trenger å gå!»
For Ronald har prosessen vært både faglig spennende og utfordrende. «Vi jobbet svært metodisk gjennom styrker og svakheter i daværende situasjon og hva som skal til for å oppnå målene og ambisjonene framover. Alle samtalene dannet til slutt grunnlaget for en kommunikasjonsstrategi som vi kunne rulle ut. Personlig syns jeg Emmto var modige da de tok alle disse veivalgene. Jeg er imponert over hvordan de tok eierskap til alt det nye fra dag en!»
Det nye navnet
Så kom det. Det nye navnet; Emmto. «Vi skjønte nok ærlig talt ikke så mye med en gang noen av oss, men da Ronald begynte å forklare, ga det mening med en gang!» Monica snakker med iver i stemmen; «Særlig tydelig ble det da vi så den visuelle fremstillingen med m2 i en blå sirkel. Vi forholder oss jo til kvadratmetere hele tiden! Hvor mange m2 skal varmes opp, vi selger maling i m2 og vi regner på bygg i m2. Når vi i la til mottoet «vi skaper rom for alle» ble valget mellom de fire alternativene veldig enkelt.»
Med nytt navn og ny profil på plass, ble neste steg på veien å få dette ut i alle flater. I mellomtiden hadde Ronald byttet jobb og Emmto ba om tilbud fra flere selskap. «At vi valgte å gå for Guru Utvikling og Ronald handlet veldig mye om den tryggheten vi følte av å ha jobba med han tidligere. Ved å ta det valget visste vi at vi fikk med oss en som kjenner oss godt og kan historien vår. I tillegg er han tydelig på hva vi må fokusere på – og hva som kan vente litt. Akkurat det opplever vi som veldig tillitsskapende!»
Ronald selv er veldig glad for at han fikk sluttføre jobben for Emmto sammen med sine nye kolleger; «At Emmto ble med meg over til Guru Utvikling setter jeg veldig høyt. Når man har jobbet så tett på en så omfattende prosess, så får man jo et eierskap til sluttproduktet. Det som kanskje var det mest tilfredsstillende med å få sluttført nettsiden også, var at vi med en gang så at profilveilederen og kommunikasjonsstrategien var akkurat så førende og nyttig som vi hadde håpet. Det gjorde det enkelt å overføre alt til gode tekster og et godt visuelt uttrykk som både vi og Emmto kan være stolte av i mange år fremover.»