– Det er helt fantastisk det de har fått til på Finnskogtoppen. Fullt belegg midt i den verste koronatiden er ikke noe mindre enn en helt utrolig prestasjon.
Faglig leder Robert Bekkesletten hos Guru Utvikling AS sparer ikke på superlativene når han skal beskrive det som er skjedd på Finnskogtoppen velværehotell det siste året, og han får massevis av ros tilbake.
– Robert har lært oss å tenke helt nytt på det vi driver med, sier Therese Eriksson, som har ansvaret for økonomi og markedsføringen på Finnskogtoppen.
– Nå tenker vi konsepter på en helt ny måte, og vi er sikre på at det er dette som har gitt oss så gode resultater i år.
Tett samarbeid
Det var den tidligere daglige leder Kjell Magne Nordvi som engasjerte Robert Bekkesletten og Guru Utvikling AS til Finnskogtoppen for to år siden, og da Therese Eriksson overtok lederansvaret i 2019, ble engasjementet ytterligere forsterket.
– I år har vi hatt telefonisk kontakt eller videomøter minst en gang i uken i tillegg til de mer formelle møtene vi har en gang i måneden og hvert kvartal. Dette gjør at vi får hjelp til det langsiktige og strategiske planarbeidet, men ikke minst at vi kan drøfte og utvikle ideer underveis. Ikke minst i år, når situasjonen har endret seg så dramatisk på kort tid, har dette vært til uvurderlig hjelp for oss. Til tider har samarbeidet vært så tett at vi ikke er sikre på hvem som kom opp med den ideen eller presis det forslaget, forteller Therese Eriksson.
Handler mest om tankesett
Robert Bekkesletten er enig i at det handler mest om tankesett. Han mener at det er lett å gå seg vill i markedsføringsjungelen med begreper som «strategi».
– Det er som med barn, du kan ikke be dem om å tenke strategisk eller langsiktig. Du må spørre dem om hvordan de vil feire jula eller nasjonaldagen, og be dem forklare mest mulig i detalj hvordan de ønsker at det skal bli. Da har du noe konstruktivt og visuelt å ta tak i, og noe konkret å jobbe mot, sier Bekkesletten, og forteller hvordan de har jobbet med å gjøre kommunikasjonen mest mulig attraktiv og publikumsvennlig.
– Finnskogtoppen er i den unike posisjonen at selv produkt- og tjenesteannonsene deres blir delt på sosiale medier. De har en egen stor venneforening på Facebook med flere tusen medlemmer. Hvem andre er det som kan skryte av det?
Skorter ikke på engasjement
De er fulle av godord om hverandre, og snakker om «å spille hverandre best mulig». Da koronaen stengte dørene på Finnskogtoppen 12. mars 2020 hadde de allerede så vidt satt i gang en facebook-kampanje rettet mot det svenske markedet, og så snart situasjonen tillater det, vil oppmerksomheten på nytt bli rettet mot utlandet. Det er ikke siste gang Finnskogtoppen velværehotell opplever full booking og ventelister, tror verken Robert Bekkesletten eller Therese Ericsson.
– Det skorter i alle fall ikke på ideer og engasjement fra noen av oss, sier Therese Eriksson, mens Robert Bekkesletten håper og tror at den positive utviklingen vil fortsette.
– Det handler om å snu oppmerksomheten fra hva det er vi ønsker å selge til hva det er kunden ønsker å kjøpe. Det har vi lykkes med i år, og det håper jeg vi kan fortsette med.