-Dette var kjempegøy og veldig fortjent. Dere våger å følge rådene mine og å prøve nye metoder for å nå ut til møbelkjøpere. Da er det ekstra moro når det lykkes. Helset Møbler AS har blitt en drømmekunde som det er en fryd å jobbe med.
-Det sier en svært fornøyd prosjektleder Robert Bekkesletten hos Guru Utvikling AS, som har jobbet tett med Helset Møbler AS i flere år.
-De våger å tenke nytt. Det er ikke mange i bransjen som bruker reels og videoer for vise frem de flotte møblene de selger. I alle fall ikke på den måten de gjør det her.
Eldste i distriktet
Helset Møbler møbelforretning ble etablert allerede tilbake i 1955. Det gjør den frittstående møbelforretningen til den eldste i sitt slag i distriktet. I 2019 åpnet butikken også en avdeling på Flisa, og leverer nå kvalitetsmøbler over store deler av Innlandet fylke. Siden 2006 har butikken blitt styrt av Morten Helset, som er tredje generasjons driver av Helset Møbler AS.
-Uavhengig av kjede, har vi en unik mulighet til å tilpasse oss vårt lokale marked, for å kunne skaffe akkurat det kundene våre vil ha. Vi tilbyr møbler for enhver smak til både hjem og hytte, og i flere prisklasser, sier Morten, som forteller at han har samarbeidet med Robert og Guru Utvikling AS siden før pandemien snudde opp ned på bransjen.
-Tiden går fort. Jeg tror vi snakker om 2018 eller 2019. Nå har det blitt sånn at jeg konfererer med Robert om alt mulig. Kanskje ikke om hva jeg skal ha til middag, men i alle fall alt som har med butikken å gjøre, ler Morten.
Handler mye om følelser
Daglig leder Morten Helset er naturlig nok svært fornøyd med at familiebedriften han eier og driver fikk denne prisen. Han har selv tre års erfaring fra mediebransjen, og vet å verdsette slike utmerkelser.
-Vi er en tradisjonsrik virksomhet, men vi vet hvor viktig det er å følge med i tiden. Bransjen vår er generelt sett veldig produktorientert, men vi har lært å tenke marked og publikum på en litt annen måte. Så langt i år har vi ikke sendt ut en eneste DM. Effekt blir enda viktigere når markedet blir smalere, sier Morten Helset.
-Publikummet vårt er i stor grad på sosiale medier, og vi mener dette er en mye mer effektiv måte å bli kjent på. Møbler handler veldig mye om følelser, og det er viktig å gjenskape den gode atmosfæren i kommunikasjonen vår. Publikum skal føle at her har jeg lyst til å være og denne stolen har jeg lyst til å prøve.
Oppsiktsvekkende god mottakelse
Det var en egenprodusert videosnutt av en smilende Anne Maren Sørlie Helset i en flott Orion ørelappstol som i midten av januar satte standarden for årets Facebook-kampanjer. Ifølge Robert har kampanjen fått oppsiktsvekkende god mottakelse og gitt «ekstremt gode tall».
-Disse videoene tar bare noen sekunder, og det er liv og bevegelse hele veien. Det skjer noe hele tiden, samtidig som de viser hvor flotte og funksjonelle disse produktene er.
Videoene er fotografert med mobiltelefon, uten kunstig lys eller annen staffasje møblene står akkurat der de står til vanlig i de store utstillingslokalene i Hamar og på Flisa. De har bare fått et lett etterarbeid av Celine Myklebust hos Guru Utvikling AS.
-Vi ville at de skulle være så autentiske som bare mulig. Det er bare å bjuda på. Det folk ser på videoene, er akkurat det de får se når de kommer inn i butikken, sier Morten, som gjerne skulle ha laget enda flere videofilmer enn de åtte som er produsert så lang i år.
-Vi kunne sikkert vært enda flinkere, men vi har jo andre ting å gjøre, også. Men vi er enige om at vi skal ha mer fokus på dette i nær fremtid.