Vi i Guru Utvikling arbeider mye med annonsering på Facebook. Som regel arbeider vi gjennom trafikk-kampanjer hvor målet er å drive trafikk til deres nettsider eller rekkevidde-kampanjer hvor målet er å øke din bedrifts synlighet på Facebook.
Primært sett arbeider vi mest med trafikk-kampanjer siden vi mener kombinasjonen av Facebook-annonser og godt innhold på deres nettsider er det som fører til best resultater. Hvorfor vi har lagt vår elsk på denne typen kampanje kan du lese mer om her.
Uansett hva slags Facebook-kampanje man velger, så er noen av de vanligste spørsmålene vi møter på: «Hvor mye penger bør vi bruke på Facebook?» og «Hvor mange mennesker når vi per krone, og hvor mye koster klikkene i snitt?»
Dette er viktige spørsmål og svarene er ofte situasjonbetinget. Vi skal forsøke å gi deg en innføring i hva som avgjør din kampanjepris i denne artikkelen.
Hvilke faktorer påvirker din kampanje og dermed klikkprisen?
Det er flere faktorer som påvirker din annonsekampanje på facebook og hva en eventuell klikkpris lander på. Nedenfor skal vi nevne noen av de viktigste tingene du bør ha i bakhodet:
- Kvaliteten på nettsiden. Facebook sin algoritme tar nå også utgangspunkt i kvaliteten på nettsiden man blir sendt videre til gjennom annonser, i tillegg til kvaliteten på bedriftens Facebookside. Dermed er det viktig at nettsiden dine potensielle kunder blir sendt til følger beste praksis for optimalisering og har bra innhold.
- Gode bilder i annonsene. Ikke bruk stock-bilder, men invester heller i en skikkelig fotograf som kan presentere bedriften og deres produkter på en god måte. Dette trenger ikke å koste skjorta, men gjør at annonsene virker mye mer profesjonelle.
- Korte, men engasjerende annonsetekster. Det er essensielt at man bruker fengende tekster som treffer målgruppen. Dette bringer trafikk til nettsiden og fører til at flere potensielle kunder finner dere på nettet. Tekstene bør blant annet addressere kundenes behov og problemer, løse problemet og oppfordre til handling.
- Hvilken målgruppe du sikter deg inn på vil påvirke din kampanje og klikkprisen. Eksempelvis vil det bli dyrere om du sikter deg inn på en målgruppe som mange andre konkurrenter også har siktet seg inn på. Her vil det finnes nasjonale og regionale forskjeller.
- Det er viktig å ha en klart definert målgruppe. Dette sikrer at du treffer de rette menneskene med annonsene dine. Du vil få en langt høyere klikkprosent siden menneskene er interessert i innholdet og annonsene du publiserer. Dette vil også føre til en totalt sett lavere klikkpris.
- Kjøre A/B tester. Dette er avgjørende for å finne ut hvilke annonser som fungerer. Eksempelvis kan du kjøre tre ulike annonser og sammenligne de med hverandre. Du kan bruke tre annonser med like bilder og ulike annonsetekst eller samme annonsetekst og ulike bilder, og så kan du sammenligne hvilke tekster og hvilke bilder som fungerer best og får flest klikk.
Hva kan du forvente å få for ditt budsjett?
Vi anbefaler å operere med dagsbudsjetter når man kjører annonser på Facebook. Det er også mulig å operere med et totalbudsjett for en gitt periode.
La oss se på noen eksempler:
Trafikk-kampanjer:
Dagsbudsjett på 100 NOK : 35 besøk til nettsiden daglig
Dagsbudsjett på 100 NOK : Nå ut til 862 mennesker daglig
Disse tallene er basert på 30 kampanjer vi har kjørt, den siste tiden, og en total annonsekostnad på kr. 136.500 NOK
Klikkprisene i dette datautvalget ligger på fra 66 øre til 18 NOK.
Felles for de kampanjene med lavest pris: Klart definert målgruppe og tjeneste tilpasset denne og/eller en tydelig løsning på et behov/problem.
En kampanje for enhver økonomisk situasjon
Hvor mye det koster med en Facebook-kampanje er med andre ord situasjonsbetinget. Som du ser er det en del faktorer som spiller inn underveis og det er vanskelig å gi et konkret svar som gjelder alle bedrifter. Ulike firmaer opererer med budsjetter i forskjellige størrelser, og dermed har de ulike muligheter hva gjelder annonsekampanjer. Likevel håper vi at du i denne artikkelen har fått en pekepinn og at våre eksempler kan fungere som referansepunkter.
Som en oppsummering vil vi si at det finnes gode muligheter for deg og din bedrift til å kjøre vellykkede annonse-kampanjer på Facebook, uansett budsjett. Men det er svært viktig at du lykkes med å definere målgruppen du ønsker å nå ut til på forhånd, dette er nemlig avgjørende for at du når ut til de rette menneskene.
Du må også følge opp kampanjen underveis og gjøre nødvendige korreksjoner om det dukker opp problemer. A/B-testing bidrar til å finne ut av hvilke annonser som fungerer og hvordan du når ut til flest mulig potensielle kunder. Husk at Facebook er en levende organisme i stadig endring, og optimalisering over tid er nøkkelen til å få mest mulig ut av annonsebudsjettet.
Lykke til med annonseringen!