Dagens bedrifter må navigere seg gjennom en jungel av ulike plattformer å markedsføre på. Likevel finnes det noen klare trender du bør være klar over om du skal lykkes i å nå dine målgrupper.
Avdelingsleder for Guru Innlandet, Robert Bekkesletten, forteller at den nye normalen innen markedsføring er distribusjon på flere ulike kanaler samtidig. Likevel mener han at det er viktig at selskaper er konsistente i sine valg og begrunnelser.
– Jeg kaller det den «blåe tråden». Det handler om at man for eksempel har gode grunner for å velge å markedsføre på Facebook fremfor Snapchat, sier han.
En av tingene som er med på å avgjøre hvilken plattform man velger å satse på bør være hvor din målgruppe befinner seg.
– Mange selskaper vi prater med synes det er vanskelig å finne frem i jungelen av ulike sosiale medier og plattformer. Dette er blitt en utfordring siden det er mange nye aktører på markedet og kundene blir stadig mer segmenterte, sier han.
Unge foretrekker Instagram, eldre liker Facebook
Likevel finnes det noen klare trender. Ifølge tall fra Ipsos er det tydelig at unge foretrekker Instagram og at den eldre garde over 40 år prioriterer Facebook fremfor alt annet.
– Slike tall kan hjelpe deg å avgjøre hvilken plattform du bør markedsføre på. Om din målgruppe er ungdom er Instagram en god idé, men om du sikter deg inn på de over 40 år kan dette være en feilslått strategi, sier Bekkesletten.
Likevel er Facebook blitt en gigant innen annonsering og bør være en del av din markedsplan. Omkring 80 prosent av alle over 18 år har Facebook. Dermed er dette et godt sted å annonsere nesten uansett hvilken aldersgruppe du ønsker å nå.
– For tredve år siden var det NRK og TV2, nå er det Facebook. Det er her man ser hva som er de store samtaleemnene i dagens samfunn og det er her man når flest potensielle kunder, sier han.
Lest denne? Hvor mye penger bør du bruke på Facebook?
Betalt annonsering er et «must»
Bekkesletten mener at man ikke kommer unna betalt annonsering og distribusjon i dagens markedsføring, og mener den organiske distribusjonen ikke er god nok på hverken Facebook, Google eller Instagram.
– Om du skal nå nye kunder, så trenger du en betalt annonsekampanje. Om du ikke gjør dette, går du glipp av muligheter!
Kun det å lage godt innhold er ikke lenger nok, men det er fortsatt en viktig del av innsatsen. Godt innhold kombinert med betalt distribusjon er en god kombinasjon i dagens marked.
– Dårlig innhold med betalt distribusjon blir veldig dyrt i lengden. Derfor må man ha både godt innhold og betalt distribusjon i de rette kanalene for å nå flest mulig i riktig målgruppe, sier Bekkesletten.
Ikke glem nettside og nyhetsbrev!
Med mindre du er en stor organisasjon eller bedrift, så er det ikke nødvendig å være på absolutt alle kanaler. Det viktigste er at du velger deg ut de sosiale medie-plattformene hvor din målgruppe oppholder seg, og benytter deg av mulighetene på Google, nyhetsbrev og en egen nettside.
– I dag er det å følge med på et nyhetsbrev et aktivt valg av forbrukeren. Det betyr at de kundene som følger med på ditt nyhetsbrev liker firmaet ditt og har større sannsynlighet for å kjøpe dine produkter eller tjenester. Nyhetsbrev bygger lojalitet og autoritet over tid, og legger grunnlaget for fremtidige kjøp, sier han.
En god nettside som fungerer, er svært viktig for alle moderne selskaper. Hovedgrunnen til dette er at du har full kontroll over innholdet og kan selv ha oversikt over alle relevante statistikker.
– Du kan umulig vite hvordan de store teknologiselskapene vil agere eller når de vil endre sine algoritmer. Du har heller ingen kontroll over hvordan EU vil behandle personvern og annonsering gjennom slike plattformer i fremtiden. Nettopp derfor vil alltid en god nettside være fundamentet for din markedsføring, avslutter Bekkesletten.