Dagens selgere har en helt annen hverdag enn for 5, 10 og 20 år siden. Informasjon er svært lett tilgjengelig, og kundene vet derfor mer enn tidligere.
Hvordan skal man da skaffe varme prospect til dagens selgere?Markedsføring & sosialt salgMarkedsføring er en samlebetegnelse for kommersielle virksomheters aktiviteter i forbindelse med å planlegge og gjennomføre markedsundersøkelser, produktutvikling, markedspåvirkning og distribusjon av konsepter, varer og tjenester (Wikipedia).Null markedsføring er svært sjelden fornuftig, og er snarveien til dårligere resultater. Jeg gir deg her noen enkle ting å ta tak i for å systematisere din generering av varme prospect til ditt salgsteam.Daglig Leder Rune Skasberg.
Hvem, hva, hvordan?
Start med de tre grunnleggende spørsmålene: Hvem snakker vi til, hva vil vi kommunisere, og hvordan skal vi formidle budskapet?Hvem snakker vi til?
Ta utgangspunkt i hvilke kunder du har i dag. Hvilke av disse kundene er lønnsomme, og hvilke bransjer har vi best gjennomslagskraft? Hvilke kunder ønsker jeg meg i fremtiden?
Hva vil vi kommunisere?
For å vite hva du skal kommunisere er det fornuftig å vite hva dine kunder innhenter av informasjon før kjøpsbeslutning. Dette gjøres best ved å snakke med eksisterende kunder, eventuelt lage en spørreundersøkelse (Survey Monkey er en enkel og rimelig løsning for oppgaven).
Hvordan skal vi formidle budskapet?
Hvilke kanaler som skal benyttes avhenger av hvor dine kunder og potensielle kunder innhenter informasjon. Er de på Facebook bør naturligvis du også være på Facebook. Kanskje vi finner potensielle kunder via LinkedIn, og dine selgere bør ta en aktiv rolle her for å knytte kontakter?
Et siste spørsmål: Hvem skal utføre markedsføringen? Bør den outsources eller skal en eksisterende ansatt få dette som en tilleggsoppgave?
Plan & utførelse
Markedsføring i dag handler egentlig ikke om mer enn to ting:
En god plan, og en struktur på utførelse.
I mitt hode er begge deler like viktig. Lykke til på veien til god og fornøyde kunder!
Rune Skasberg
Rune er daglig leder og partner i Guru Utvikling. Gjennom 20 år i arbeidslivet med fokus på salg, ledelse, økonomi, finans og logistikk har han bred erfaring i hva som skaper lønnsomhet. Denne kompetansen benytter vi selvsagt også i dagens digitale verden.
Vi bruker teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Vi gjør dette for å forbedre nettleseropplevelsen og vise personlig tilpassede annonser. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse funksjoner og funksjoner.
Funksjonell
Always active
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for å gi tilgang til en tjeneste som brukeren har bedt om, eller for å overføre kommunikasjon over et elektronisk nettverk.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistikk
Den tekniske lagringen eller tilgangen som utelukkende brukes til statistiske formål.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Markedsføring
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame, eller for å spore brukeren på et nettsted eller på tvers av flere nettsteder for lignende markedsføringsformål.