Ja, jeg innrømmer det. Overskriften er litt clickbait , men faktisk helt sann!
Peter Ferdinand Drucker døde i 2005. Han regnes som en bauta og legende innen moderne ledelse og markedsføring.
Drucker var en akademiker og skrev mange bøker. I 1954 skrev han The Practice of Management som regnes som en av de første lærebøkene innen markedsføring og bedriftsledelse, med vekt på hvordan den moderne, profesjonelt ledede bedrift vinner kunder, markedsandeler og konkurransekraft. Det klassiske sitatet fra boken lyder:
«The purpose of a company is to create a customer. …The only profit center is the customer. …The business enterprise has two and only two basic functions: marketing and innovation. marketing and innovation produce results; all the rest are cost.»– Peter Drucker, The Practice of Management, Harper Collins, New York 1954.
Genial mann!
Jeg oppdaget først Drucker i 2009, 4 år etter hans død. Det var boken «Peter Drucker», av Elizabeth Haas Edersheim (Hegnar Media) som åpnet opp mine Drucker-øyne.
Da forsto jeg at denne mannen, med 39 bøker på ryggen faktisk var helt genial!
Han er så sylskarp i analysen, stiller de viktigste spørsmålene, dropper det uvesentlige, pirker bort i det viktigste. Jeg ble slått av at en praktisk tilnærming, selv om avsender var akademiker.
Han har hjulpet alle mulige selskaper, og møtt presidenter.
Hans beste sitater
Her er 7 av de beste sitatene jeg kjenner fra denne mannen:
Hensikten med en forretningsvirksomhet er å skape en kunde.
Planer er bare gode intensjoner med mindre de umiddelbart blir omsatt i hardt arbeid.
Målet med markedsføring er å kjenne og forstå kunden så godt at produktet eller tjenesten passer ham og selger seg selv.
Det fins ingenting mer bortkastet enn å effektivisere det som ikke burde gjøres i det hele tatt.
Det viktigste i kommunikasjon er å høre det som ikke sies.
Det eneste vi vet om fremtiden, er at den vil bli annerledes.
Et selskap er i virkeligheten menneskene – deres kunnskaper, evner og relasjoner
Drucker hjalp Guru Utvikling i riktig retning
Da vi dro i gang Guru Utvikling for noen år siden, så var Hr. Drucker med på lasset.
Som en usynlig hjelper.
Jeg skjønte det ikke da, men Hr Drucker var faktisk helt avgjørende for oss.
For i starten skulle vi være et salgsselskap, som hadde selgere til utleie. Men ute i møter med kundene var det ikke salget som isolert sett var utfordringen.
Det var markedsføring som var «pain» for kundene. Det hørte vi fordi det ikke ble sagt.
Så derfor bestemte vi oss for å løse dette problemet. Ved å lage konseptet Guru Digital, som handler om å skape Tydelig Digital Markedsføring. Som gjør at våre kunder slipper å tenke på alt de skulle ha gjort.
Og i Druckers ånd betyr det:
Klar plan som omsettes i aktiviteter gjennom året
Faste evalueringspunkter
Forbedring av aktiviteter
Og visjonen vår?
Vi skal forutse våre kunders morgendag best mulig – ved å skape positiv digital Tydelighet
Så takk til Peter Drucker – Godt at historien kan inspirere til fremtiden😊
Robert Bekkesletten
Robert er salgsleder og partner i Guru Utvikling. Gjennom over 20 år i salg og mediebransjen har han dannet seg et godt bilde av hva som fungerer i dagens digitale verden.
Vi bruker teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Vi gjør dette for å forbedre nettleseropplevelsen og vise personlig tilpassede annonser. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse funksjoner og funksjoner.
Funksjonell
Always active
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for å gi tilgang til en tjeneste som brukeren har bedt om, eller for å overføre kommunikasjon over et elektronisk nettverk.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistikk
Den tekniske lagringen eller tilgangen som utelukkende brukes til statistiske formål.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Markedsføring
Den tekniske lagringen eller tilgangen er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame, eller for å spore brukeren på et nettsted eller på tvers av flere nettsteder for lignende markedsføringsformål.