Med 29 avdelingskontorer i Oslo og det sentrale østlandsområdet, er Fonus et av de største begravelsesbyråene i Norge. Det er også en av de største kundene til Guru Utvikling AS. Leder Dag Bjørgestad er full av lovord om samarbeidet.
– Folkene i Guru har en utpreget jordnær, praktisk og upretensiøs tilnærming til problemstillingene som er viktige for oss og vår virksomhet, sier Bjørgestad, som betegner samarbeidet som godt, resultatorientert og nyttig.
Hovedleverandør
Fonus er Norges nest største begravelsesbyrå. Med aner helt tilbake til 1874 er det også et av de mest tradisjonsrike i landet. Byrået gjennomfører begravelser i Oslo og de gamle fylkene Akershus, Østfold og størstedelen av Hedmark. Selskapet er også en del av Nord-Europas største konsern innen bransjen. Dette konsernet fyller 75 år i år.
– Vi har benyttet oss av tjenestene til Guru Utvikling AS i fire, fem år. Det begynte med noen enkeltprosjekter. Men vi var så fornøyde med arbeidet deres, at vi for et par år siden valgte å benytte oss av Guru Utvikling som hovedleverandør, forteller Bjørgestad.
80% økning i konverteringen
For å få en god start på kundeforholdet ble det investert mange timer fra både Fonus og Guru Utvikling i tidlig fase. Et av de viktigste elementene var å identifisere kundens tilnærming når noen går bort, og jobbe med annonsetekstene basert på dette.
-Vi var svært spente på de første resultatene i 2019, og da tallene viste nesten 80% økning i konverteringen sammenliknet med samme periode i 2018 var det god stemning, sier kunderådgiver Robert Bekkesletten.
-Det som gjør kundeforholdet med Fonus ekstra gøy er samarbeidet med Dag og hans team. De utfordrer og tenker ikke nødvendigvis tradisjonelt. I tillegg får vi brukt mye av vår kompetanse innen digitale flater. Nettside, søkemotoroptimalisering (SEO), foto, Google og grafisk arbeid er noe av det som er prioritert høyest så langt i samarbeidet.
Konkrete verktøy
– Folkene til Guru Utvikling bistår oss med å utvikle og produsere den digitale delen av markedsføringen vår. Det gjelder ikke minst utvikling og drift av websidene våre. De har også hjulpet oss litt med utforming av annonser og andre tradisjonelle, papirbaserte tiltak, forteller Bjørgestad.
– De leverer rapporter og analyser som er enkle å forstå, slik at vi kan omsette disse til nye planer og aktiviteter. De er opptatt av nyutvikling, og gir oss de konkrete rådene og verktøyene vi trenger til enhver tid. Guru Utvikling er en utmerket sparringspartner for oss.
Dag tar gjerne turen opp til Kirkenær fra Fredrikstad for å legge planer for kommende kvartal. «Det er alltid god stemning når Dag kommer til kontoret», sier Robert Bekkesletten.
Riktig budskap til riktig målgruppe
Det første som må være på plass for en vellykket markedsføring, er en god nettside som er tilpasset alle digitale flater og søkemotorer.
Forenklet sagt er dette de viktigste faktorene for å lykkes digitalt:
1. Riktig og verdifullt innhold
2. Landingsside
3. Synlighet og søkbarhet
4. Bevissthet til målgruppe
Synlighet og søkbarhet er viktig, for det er her vi kan nå riktig målgruppe med ønsket budskap. For Fonus la vi ekstra vekt på riktige annonstekster på Google Ads-kampanjene, noe som ga umiddelbare resultater.
Bruk mer energi digitalt
Hva er det kundene vil kjøpe og hvordan kan vi lage innholdet slik at de får lyst til å besøke nettsiden eller butikken?
Det er ofte enklere å avdekke hva som er «gullet» i en bedrift når man kommer utenfra. Det å finne gull er noe av det viktigste i jobben vår som rådgiver.
Vårt konsept Guru Digital tar hånd om hele verdikjeden, gjennom hele året. Vi sørger for at ditt budskap når ut til riktig målgruppe og at din bedrift skal synes godt på de digitale flatene.
Guru Utviklings anbefaling:
Bruk mer energi på det digitale. Lag en plan, gjennomfør planen, evaluer kontinuerlig og spiss budskapet dersom du ser at det er nødvendig. Vi hjelper deg gjerne med hele verdikjeden.