2024 er allerede godt i gang og mange kjenner på at norsk og global økonomi går litt tregere enn tidligere år. Konsekvensen av dette er for mange å havne på etterskudd når det gjelder salgsbudsjettene. I et næringsliv som aldri står stille, kan det av og til være en utfordring å finne den riktige veien fremover. Vi har sett nærmere på de utfordringene mange står i akkurat nå, og ønsker her å dele noen av våre tanker med deg.
Vi har valgt å dele opp i fire ulike utgangspunkt: For deg som opererer i et B2B-segment (med bedriftskunder), med eller uten muligheter for direkte kommunikasjons- og salgsarbeid. Eller for deg som befinner deg i B2C-segmentet (med privatkunder), med eller uten muligheter for direkte kommunikasjons- og salgsarbeid.
I Guru Utvikling hjelper vi primært bedrifter med markedsføring. Samtidig har flere av oss en bakgrunn innenfor direkte salg, og vi har sett førstehånds hva som fungerer. La oss utforske konkrete tiltak som kan skyte salget i været for bedriften din i 2024.
B2B og direkte kommunikasjon
Det å kunne ha en direkte dialog med kundene gir deg en unik mulighet til å forstå deres behov og tilby skreddersydde løsninger. Telefonen er fortsatt et meget effektivt verktøy, enten den brukes for å følge opp eksisterende kunder eller for å booke møter med spennende prospekter. Nyhetsbrev tilpasset spissede målgrupper, deltakelse på bransjespesifikke messer og konferanser, samt målrettede InMail-kampanjer på LinkedIn er også verktøy som kan styrke eksisterende relasjoner, så vel som å skape nye – og dermed drive salget.
B2B og markedsføring
Høykvalitets bransjerelaterte innholdsproduksjoner kan bidra til å tiltrekke seg mulige kunder. Kombiner dette med Google Ads, søkemotoroptimalisering og strategisk annonsering i sosiale medier for å utvide rekkevidden og nå ut til ønskede målgrupper med innholdet.
Webinarer og workshops er også gode arenaer for å by på kunnskap og verdi til ønskede målgrupper. Her får man i tillegg anledning til å kommunisere mer direkte med deltakere og på denne måten legge et grunnlag for fremtidige relasjoner.
Vi kan gjerne tenke markedsføring på denne måten:
Kjennskap – er du så synlig for fremtidige kunder at de har deg «top of mind»?
Kunnskap – er de samme menneskene godt nok kjent med hvilken verdi du bringer til torgs?
Dersom svaret er ja på de to første vil det være vesentlig enklere å sette inn tiltak som faktisk gir ønsket handling til slutt.
B2C og direkte kommunikasjon
Effektiv kommunikasjon med forbrukere handler om å nå dem hvor de er. Personlig tilpassede nyhetsbrev og SMS-markedsføringskampanjer kan skape direkte forbindelser og fremme lojalitet. Her er det selvfølgelig viktig å følge gjeldende retningslinjer og sørge for at man har nødvendig samtykke før utsendelse.
Telefonen kan også være et godt verktøy for salg til forbrukere. Dette krever dog dedikerte ressurser og mennesker som jobber systematisk med salg, over tid.
B2C og markedsføring
For å fange forbrukernes oppmerksomhet via markedsføring kan B2C-bedrifter utnytte kraften i sosiale medier. Dette er gode verktøy for å jobbe med egen synlighet og det å bygge seg en posisjon som foretrukken merkevare.
Sesongbaserte kampanjer kan også drive kjøp ved å utnytte tidsbegrenset etterspørsel.
I tilfeller hvor vi vet at det finnes en etterspørsel etter vår vare eller tjeneste finnes det ingen vei utenom Google. Søkemotoroptimalisering og annonsering via Google Search- eller Shopping Ads er viktig, for å fange mest mulig av den trafikken som finnes. Dette kan kombineres med remarketing, for å gjenoppta interessen i etterkant av et nettsidebesøk.
Nøkkelen til suksess
Til slutt: Salgs- og markedsføringslandskapet i 2024 krever en viss taktisk tilnærming, tilpasset din spesifikke målgruppe og bransje. Vi håper noen av disse strategiene kan hjelpe deg med å ikke bare møte, men overgå dine salgsmål.
Husk, nøkkelen til suksess ligger i å være proaktiv, arbeide med kontinuitet, testing og tilpasning og et genuint ønske om å hjelpe dine nåværende og fremtidige kunder!
Book et uforpliktet møte med Steffen!