Markedsføring 2013 til 2023

bildet viser en ansatt

Robert Bekkesletten jobber med å hjelpe bedrifter med å lykkes i det stadig skiftende markedet. I dette innlegget vil han dele sin kunnskap om markedsføring før og nå, og hvordan det har utviklet seg mellom 2013-2023. Robert forklarer hvordan disse endringene har påvirket markedsføringen og hvordan bedrifter kan dra nytte av dem for å lykkes i det moderne markedet.

Mobil og søkemotor først

Antall mobilbrukere har økt drastisk i løpet av de siste årene, og digital markedsføring har blitt mer fokusert på å levere en god opplevelse til mobilbrukere. Søkemotoroptimalisering (SEO) for å forbedre synligheten og rangeringen i søkeresultater er viktigere enn noen gang.

Videoinnhold har tatt over

Videoinnhold har blitt stadig viktigere for digital markedsføring, med en kraftig økning i bruk av videoer i sosiale medier og på plattformer som Youtube. Og på grunn av TikTok er nå standarden stående format. For 10 år siden var formatet liggende. Og utviklingen i mobilteknologien har revolusjonert hvordan vi produserer og konsumerer videoinnhold.

Sosiale medier – «Fra nice til et must»

For 10 år siden kunne du velge om markedskampanjen skulle være digital- eller printbasert. Og bedriften måtte ikke være på sosial medier. Nå er det utenkelig. Fordi det er der kundene er. Men det holder ikke lengre «å poste». Nå må vi legge rene annonsepenger til plattformer som Facebook, Instagram, TikTok og LinkedIn.

Økt fokus på målretting og personalisering

Algoritmene til plattformene har blitt mye bedre, både på å designe kampanjer og målgruppestyring. For ti år siden var alternativene færre. Nå er det mange segmenteringsvalg i kampanjeoppsettene. Som gir bedre effekt.

Personvern

I 2013 var det få som brukte ord som «personvern» og «markedskampanje» i samme setning. For ti år siden samlet vi inn e-postadresser, på messer, fra visittkort og crm-systemer. For så å sende nyhetsbrev til flest mulig mottakere. GDPR-forordningen, som kom i 2018, gjorde at bruttotallet stupte etter at mottaker må gi samtykke. Nå er relevans, kvalitet og nettotall i e-postkampanjene det viktige. Og for mange en enda bedre salgskanal enn før.

Kunstig intelligens

Maskinlæring, automatisering og kunstig intelligens har gjort, og vil forbedre og forenkle markedsføringsfaget. For 10 år siden var dette noe vi hadde hørt om. Men ingen del av hverdagen vår. Disse syv punktene i denne teksten var det ChatGPT som kom opp med, sammen med fire andre punkter. Mens innholdet i punktene er skapt av mennesker. (Ellers hadde du nok ikke lest helt hit.)

Økt fokus på bærekraft

Bærekraft og rapportering har blitt et stadig viktigere tema innen markedsføring. For alle har skjønt at miljøvennlige og bærekraftige løsninger er fremtiden. Derfor er det helt naturlig at vi i 2023 hjelper våre kunder med å posisjonere og kommunisere bærekraftstiltak.

Flere innlegg

Ta kontakt med oss

bildet viser en ansatt

Irene M. Skoglund

Leder leveranse