Ja, Coca Cola, Statoil, Telenor og One Call benytter print, TV og radio. Selvsagt: Print, TV og radio er ikke dødt – det er bare veldig overpriset!
Av: Rune Skasberg
Åtte av ti bedrifter i Norge har fire eller færre ansatte og hele 99,4 prosent av bedriftene her til lands har under 100 ansatte (kilde: SSB).
Det betyr at det er få bedrifter som har markedsmuskler som de store merkevarene. De fleste bedrifter i Norge har begrenset med kroner på markedsbudsjettet.
Og med et begrenset markedsbudsjett er vi overbevist om at det er på nett du får best verdi for dine markedsinvesteringer.
75% av alle kjøp starter med et Google-søk
Hvor ofte blar du igjennom en avis, ukeblad eller fagblad og finner ut at du skal kjøpe noe som er på side 17? Visste du at hele 75 prosent av alle kjøp starter med et Google-søk? Hvorfor skal du da legge mesteparten av midlene på print?
Når vi i tillegg vet at verden er i enorm utvikling, og digitaliseringen nettopp har startet, skjønner jeg fint lite av markedsansvarlige som kaster penger ut av vinduet på blant annet print, TV og radio. Kost/nytte begrepet kan godt benyttes av andre enn økonomer.
Bruk digitale flater
Vi i Guru Utvikling jobber med mange forskjellige kunder. Elektrikere, bilforhandlere, revisorer, regnskapsførere og maskinbransjen for å nevne noen.
Fellesnevneren er at de alle ønsker mest mulig ut av sitt markedsbudsjett.
Overrasket? Forhåpentligvis ikke.
Nysgjerrig? Ja, det håper jeg.
Basert på det faktum at kundene ønsker best utbytte av markedsføringsbudsjettet sitt, er det vår jobb å benytte de kanalene som gir mest effekt. Vår erfaring og klare mening er at dette gjøres best digitalt. Gjennom godt innhold og målrettet markedsføring vil selv mindre bedrifter skaffe seg en god plattform for å henge med inn i fremtiden.
Sterk nedgang i print
Tall fra Mediebyråforeningen viser at dagspresse, ukespresse og fagpresse har hatt en nedgang på 15,3 prosent eller kr 97.636.000 på mindre enn ett år. Overraskende lavt etter min mening, men stor nok til at kostnadskutt, oppsigelser og nedleggelser har vært kjente ord i de fleste mediehus de siste årene.
Og tro meg – nedgangen i print har nettopp startet. Fordi fremtiden er digital, og tiden for printannonse på side 17 er over – for godt!
Jeg runder av med et sitat fra Gary Vaynerchuk fra Oslo Business Forum forrige uke:
«Skal vi gjøre en deal? Vi kjøper ikke print-annonser i 2018!»
Send meg gjerne en mail om du er nysgjerrig på hvordan du kan få mest ut av 2018-kronene 🙂
Meld deg på vårt nyhetsbrev her