Slik sikrer du vekst og suksess med strategisk markedsføring i en travel hverdag

Bildet viser Rune Skasberg

Er du som meg, daglig leder i en liten bedrift, har du sikkert mange oppgaver. Du skal holde styr på økonomien, ta vare på dine medarbeidere, og da er det lett at markedsføringsaktivitetene blir skjøvet på. Kanskje tenker du at det kan vente til senere, når du har bedre tid. Men vi vet alle hvordan det går – «senere» blir ofte aldri, og de gode intensjonene havner i glemmeboken.

Overordnet mener jeg hovedoppgaven til en ledergruppe, daglig leder eller administrerende direktør er tre ting;

  • Sikre at det jobbes aktivt med en tilstrekkelig topplinje/omsetning
  • Sikre at selskapet har en forsvarlig bunnlinje
  • Aktivt jobbe med arbeidsmiljøet

For å lykkes med disse tre hovedoppgavene trenger jeg hjelp av dyktige folk – både internt og eksternt.

Markedsføring: Nøkkelen til langsiktig suksess, også i gode tider

Min opplevelse etter mange år som rådgiver innen bank & finans, og de siste ti årene innen markedsføring er at det er i de gode tidene man tar de dårlige beslutningene. Da er det lett å tro at omsetningsveksten vil gå «av seg selv». Det er nok flere enn meg som har opplevd at salgsbudsjettene skal øke med langt mer enn KPI år for år.

Jeg har full forståelse for at markedsføring ofte blir utsatt, siden det sjelden er en oppgave som kollegaer «maser på» i en ellers hektisk hverdag. Dersom bedriften i tillegg går bra, er det vel ingen grunn til å justere?

Men hva gjør du når ordreinngangen faller? Og hvor mye bedre resultater kunne bedriften oppnådd med profesjonell og kontinuerlig markedsføring?

Markedsføring er en investering i fremtidig omsetning. Vår erfaring i GURU er at mange er flinke til å tenke langsiktig. Regelmessig er jeg i møter med potensielle kunder som ønsker og forventer rask effekt. Har man jobbet godt med kjennskap og kunnskap til markedet er det mulig å få rask effekt. Men handler man av selskaper man ikke kjenner til eller selskaper man egentlig ikke vet hva de tilbyr? Svaret er selvsagt NEI, og vi jobber derfor med dette i våre kundeforhold.

Så hvordan kan du sikre at bedriften din oppnår resultater uten at markedsføringen tar over hele arbeidshverdagen?

Hva er målet med markedsføringen din?

Før du starter med markedsføringen, er det viktig å identifisere hva du ønsker å oppnå. Skal markedsføringen bidra til å skaffe nye kunder, eller handler det mer om å bygge merkevare og synlighet, slik at du lettere kan rekruttere dyktige medarbeidere når behovet oppstår? Å klargjøre målet gir deg en tydelig retning og sørger for at du bruker ressursene dine på det som betyr mest for din bedrift.

Her er tre tips for å komme i gang:

  1. Prioriter det som gir mest verdi

Fokuser på tiltak som gir størst effekt i forhold til målet ditt. Hvis du trenger flere kunder, bør du kanskje starte med en kampanje rettet mot ditt viktigste marked, eller oppdatere nettsiden for bedre synlighet. Er målet derimot å bygge merkevare, kan det være mer hensiktsmessig å investere i langsiktige tiltak som tilstedeværelse på sosiale medier eller deltakelse på relevante messer. Husk: Det handler om å velge det som gir verdi og la resten vente.

  1. Få hjelp når du trenger det

Du trenger ikke gjøre alt selv. Bruk nettverket ditt eller engasjer en ekstern partner til å ta hånd om markedsføringen. Dette lar deg fokusere på kjernevirksomheten din, samtidig som markedsføringen blir profesjonelt ivaretatt. Som en av våre kunder sa: «Det er så godt å vite at markedsføringen er i trygge hender, så jeg kan konsentrere meg om andre oppgaver.»

  1. Sett av tid til markedsføring

Selv om hverdagen er travel, sett av minst en time i måneden til markedsføring. Bruk denne tiden til å gå gjennom hva som er gjort, hva som kan forbedres, og planlegg neste steg. Konsistens er nøkkelen – små, jevnlige grep kan ha stor effekt over tid. Husk: Du må ikke gjøre alt perfekt fra starten av, det viktigste er å komme i gang og justere underveis.

Lykke til med avslutningen av inneværende år, og ikke minst planleggingen av det neste!

Mvh Rune Skasberg, Daglig leder i Guru Utvikling

Bildet viser Rune Skasberg

Kontakt meg gjerne for en prat!

Flere innlegg

Ta kontakt med oss

bildet viser en ansatt

Irene M. Skoglund

Leder leveranse