Du trenger ikke ha så stort markedsbudsjett for at markedsføringen skal være gunstig for din bedrift.
I over 100 år har bakeriet, Evensen’s Bakeri & Conditori AS, eksistert på Kirkenær.
I januar i 2017 sto bedriften ved et veiskille, fordi konkurransesituasjonen hadde endret seg dramatisk.
De konkluderte med flere ting – blant annet at de ønsket hjelp med struktur og gjennomføring av selskapet sin markedsføring.
Top of mind
Så hvor begynner man? Jo, med kommunikasjonen. Evensen’s Bakeri & Conditori ønsket å bruke tradisjon, bredde og kvalitet som sine salgsargumenter.
Med sin historie, og mange gode kundeopplevelser var jobben enkel. Sammen skulle vi få bakeriet «top of mind» når bakevarer skulle kjøpes inn.
”Ringer i vann”
Med et begrenset budsjett ble vi raskt enige om at Facebook og egen nettside er stedet vi kan få best effekt. Dermed etablerte vi en plan for aktivitet på disse flatene.
En solskinnshistorie som engasjerte lokalbefolkningen var en egen konkurranse for å finne igjen gamle bilder av bakeriet. Dette resulterte i nye bilder på veggene hos bakeren, og stor lokal oppmerksomhet. Lokal presse fanget også interesse for bakeren, noe som igjen resulterte i flere redaksjonelle saker i lokalavisene. Med andre ord: «Ringer i vann»!
Sammen med Bjarne (daglig leder) ble gamle oppskrifter trukket frem igjen, og gamle produkter presentert på nytt. Har du hørt om banankaka? Den har de solgt i årevis, men etter at den ble markedsført på nytt, har de solgt mer enn noen sinne.
Bjarne Evensen, daglig leder hos Evensen’s Bakeri & Conditori sier dette:
”For å finne frem til, og å kommunisere ut våre salgsargumenter, trengte vi hjelp. Vi valgte å diskutere kjernen av dette med noen, og valget falt på Guru Utvikling. Dette for at de hadde lokal kunnskap og viste personlig interesse for oss som kunde. Jeg er ikke i tvil om at samarbeidet vi har hatt med Guru Utvikling, sammen med flere mindre, interne grep, har gitt svært gode resultater på vår topplinje.”
Plan og gjennomføring
Oppsummert så handler samarbeidet med Evensen’s Bakeri & Conditori om to ting:
1) Planlegging
2) Gjennomføring
Begge deler er like viktig, og like avgjørende for et godt resultat. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker en gjennomgang av hva vi kan få til sammen!
Rune Skasberg
Rune er daglig leder og partner i Guru Utvikling. Gjennom 20 år i arbeidslivet med fokus på salg, ledelse, økonomi, finans og logistikk har han bred erfaring i hva som skaper lønnsomhet. Denne kompetansen benytter vi selvsagt også i dagens digitale verden.