-En av hovedgrunnene til at søkemotoroptimalisering er viktig, er at søkemotorer som Google har blitt en primær kilde for informasjonssøk.
Når folk søker etter produkter, tjenester eller svar på spørsmål, er det mest sannsynlig at du bruker en søkemotor. Hvis nettstedet ditt ikke er optimalisert for søkemotorer, går du glipp av sjansen til å nå ut til mulige kunder eller lesere.
Det sier Jonas Bjørge Paulsen, som jobber med analyse og søkemotoroptimalisering i Guru Utvikling AS.
– Søkemotoroptimalisering er ikke en engangsjobb. Det er noe man må jobbe med hele tiden.
Gjelder å havne øverst
Søkemotoroptimalisering , eller SEO, som det gjerne forkortes, handler om å forbedre synligheten og rangeringen til en nettside i søkemotorene.
Målet med SEO er å tiltrekke seg organisk trafikk uten å betale fra søkemotorer som Google. Dette oppnås gjennom en rekke tiltak som valg av relevante søkeord, optimalisering av nettsideinnhold, forbedring av brukeropplevelsen og implementering av tekniske justeringer for å gjøre nettsiden mer synlig og attraktiv for både søkemotorer og brukere.
-Søkemotoroptimalisering er mange forskjellige tiltak man gjør for å rangere høyest mulig på Google. Har du et søk som er veldig relevant for det man jobber med, så jobber vi med SEO for at du skal havne øverst på det søket, sier Jonas.
-Hos oss starter det ofte med en status. Vi ser på hvordan dagens tall ser ut. Det første man gjør er gjerne en søkeordanalyse, så jobber man med innholdet som ligger der i dag og optimaliserer innholdet.
Følg med på trendene
Jonas mener det er viktig å følge med på trendene. Det vil si hva kundegruppen din søker etter.
-Du bør sørge for å alltid holde deg oppdatert angående relevant og delbart innhold som folk vil dele eller lære av, sier han, og får støtte fra Damian Kursa, som jobber som teknisk ansvarlig hos oss.
-SEO, eller søkemotoroptimalisering, er viktig fordi det hjelper bedrifter med å øke synligheten på nettet og generere organisk trafikk til nettstedene sine, noe som resulterer i forbedret merkevarebevissthet, høyere rangering på nettstedene og potensielle kundesamtaler.
-Søkemotoroptimalisering er et svært kraftig verktøy for å la potensielle kunder finne deg på nettet og hjelpe deg med å oppnå relevans, autoritet og lønnsomhet. Det vil tillate deg å skille deg ut fra digital konkurranse enda mer og nå ut til et større publikum. I dag er en god plassering i søkemotorer som gratis reklame, siden det blir gjort nesten 100 000 søk hvert sekund, sier utvikler Tomaz Musiał.
Espertenes tre tips for å lykkes med SEO
- Sett deg inn i hva kundene dine søker etter.
-
- Våg å ta en ekspertrolle. Våg å være aktiv med faglige artikler. Publiser artikler om det du driver med, og som kan være informative og gi innsikt. Det setter Google veldig høyt.
- Ikke ta søkemotoroptimaliseringfor gitt, det er nok det viktigste og beste tipset. Får du til søkemotoroptimalisering,og du klarer å rangere godt på søkeordene, så kommer du veldig langt.