Det er lett regn i luften denne sommerdagen, men ikke mer enn at Rune Skasberg og Robert Bekkesletten tar seg tid til å nyte den flotte utsikten over innsjøen Røgden langt der nede. Finnskogtoppen er det perfekte stedet til å se litt tilbake, men mest frem på de åtte årene som har gått siden de to gründerne startet Guru Utvikling AS.
-Det har skjedd så mye på disse årene at jeg nesten ikke husker lenger. Men du hadde vel drevet et års tid før jeg kom inn i bildet, lurer Robert Bekkesletten, og ser spørrende på lagkamerat, medeier og daglig leder Rune Skasberg, som nikker bekreftende.
-Oppstarten var i 2013, og da var tanken at vi skulle levere enkle nettsider til bedriftsmarkedet. Mye har skjedd siden den gang, ler Skasberg.
Hviler ikke på laurbærene
Robert Bekkesletten er kjent på Finnskogtoppen. Han har vært der mange ganger før. Det spesielle og anerkjente hotellet har nemlig vært Guru-kunde i flere år, og det er «leder for innlandet og faglig leder», som det står på visittkortet hans som er kundekontakten. «Robert er vår støttepillar i vått og tørt. Det dukker opp nye ting hver gang snakker sammen, og det er alltid en ny idé på gang. Robert er til stor inspirasjon for oss. Vi blir kreative av dette samarbeidet», mente Finnskogtoppens økonomi- og markedsansvarlig Therese Eriksson i en artikkel tidligere i år.
Robert Bekkesletten trives på Finnskogtoppen, slik han alltid gjør når han får møte sine gode og trofaste kunder. Det har blitt mange av dem i løpet av de siste årene.
-Så langt har vi rundet hundre kunder med ganske god margin. Det er vi tilfredse med. Ydmyke også. Men vi hviler ikke på noen laurbær av den grunn. Vi har både ambisjoner og klare mål om å vokse videre, sier de to gründerne.
Guru Digital har fungert etter planen
Det er mye skog her i grensetraktene. Vill, mørk, mystisk og myteomspunnet, og den strekker seg nesten helt ned til Glommas bredder. Det var derfor ikke så underlig at de to gründerne, som begge er født og oppvokst i Kirkenær, og som besluttet å legge hovedkontoret for sin virksomhet til hovedstaden i Grue, valgte det stednære slagordet «vi hjelper deg gjennom den digitale skogen» da de i 2016 lanserte tjenesten Guru Digital. Både Rune Skasberg og Robert Bekkesletten mener det var et avgjørende øyeblikk i historien til Guru Utvikling AS.
-Vi gikk gjennom en prosess der vi bestemte oss for å forenkle tilbudet vårt og systematisere tjenestene våre. Vi landet på Guru Digital som produktnavn, og satte sammen flere pakker som skulle gjøre det enkelt for kundene å velge det som passet for akkurat deres virksomhet. Guru Digital har fungert helt etter planen, og det var da vi begynte å markedsføre disse produktene at det løsnet for alvor.
Alle pilene peker i riktig retning
Selv om solen har gjemt seg for anledningen, og det heller ikke er særlig medvind å snakke om denne sommergrå dagen, er det ingen som henger med hodet av den grunn. Tvert imot. Siden Guru Digital har alle pilene pekt i riktig retning for selskapet til Rune Skasberg og Robert Bekkesletten. Guru Utvikling AS har blitt mor til to datterselskaper, ett i Oslo og ett i Innlandet og etablert egen avdeling i Warszawa. Christian Haakaas er kommet inn på eiersiden, og selskapet ansetter stadig flere dyktige medarbeidere.
-Vi vokser sakte, men sikkert, og mener definitivt at vi er på rett vei, sier Rune Skasberg, som synes det var ekstra stas da Guru Utvikling AS ble tilkjent den høythengende utmerkelsen «Gasellebedrift» i 2019 og på nytt i 2020.
-Først og fremst viser veksten at vi har truffet godt med tjenestene våre. Vi får stadig flere spennende kunder og prosjekter, og næringslivet er åpenbart tilfreds med de digitale markedsføringspakkene vi tilbyr. Dessuten er vi så heldige å ha en stab av veldig dyktige medarbeidere, og vi har et svært tett og godt samarbeid med kundene våre. Det kommer ingen ubehagelige overraskelser fra Guru Utvikling. Vi har faste, fornuftige månedspriser, og det tror vi at kundene våre setter pris på, sa Rune Skasberg da tildeling ble kjent.
Både kan og skal bli enda bedre
De nyter utsikten fra Finnskogens tak, men mener selv at de har langt igjen til toppen. De vil videre og de vil klatre enda høyere. Det mangler ikke på ambisjoner for de to Grue-sokningene.
-Vi har allerede et meget godt lag som utfyller hverandre med spisskompetanse av høy kvalitet i alle ledd, men vi både kan og skal bli enda bedre. Det gjelder for hver og en av oss, og også hele bedriften sett under ett. Vi er opptatt av at hver og en av oss gjør sitt aller beste, men det er laget som lagprestasjonene som betyr aller mest, sier Rune Skasberg, som selv var en velrenommert fotballspiller i sine yngre dager, og som nå er hovedtrener for damelaget til Kongsvinger, et annet lag som har hatt en eventyrlig utvikling denne sesongen.
Snakker heller om fellesskap, kompetanse og ferdigheter
Rune Skasberg og Robert Bekkesletten har det sjelden travelt. Ikke når regnet tiltar såpass at det er på tide å komme seg under tak, og heller ikke med å jakte på nye mål og resultater. De vil ha vekst, men snakker heller om fellesskap, kompetanse og ferdigheter enn om penger og økonomiske mål.
-Vi er opptatt av å bygge et team hvor alle spiller en viktig rolle. Det synes jeg vi lykkes med. Vi har lagt et godt grunnlag for videre vekst. Vi ønsker oss enda flere kunder, men det er et like viktig mål at vi fortsetter å utvikle oss rent faglig. Jo mer vi klarer å øke vår egen kompetanse, jo bedre jobb gjør vi for våre kunder, sier Rune Skasberg, mens medgründer Bekkesletten nikker.
-Det er ikke pengene i seg selv som er motiverende. Det er alt vi har fått til i Guru Utvikling AS. De gode resultatene har vi oppnådd i fellesskap, og det er jeg skikkelig stolt av.
Du vil kanskje lese noen av disse nyhetsartiklene?
3 tips for markedsføringen i 2025
Ser du at markedsføringen har skuffet i 2024?Kjenner du deg igjen i dette: Lite har skjedd, det er mange som vil, men få tar ansvar,
Gammelt selskap i helt ny drakt
Når flere selskaper skal bli ett, skjer det en del ting. Man går fra få til mange, får nye rutiner og helt nye ting å
7 Tips for et vellykket julesalg på Facebook
Julen er en av de viktigste salgssesongene, og Facebook kan være en kraftig plattform for å nå ut til kjøpelystne kunder. En undersøkelse gjort av