– Kombinasjonen av godt hjemmesideinnhold og god annonsering på Facebook viser seg gang på gang å være veldig effektivt for å skaffe kunder til butikken din. Uansett om du selger varer eller tjenester er dette en uslåelig kombinasjon.
Det sier Steffen Johnsrud Aaserud, som er leder for Oslokontoret til Guru Utvikling AS, og som har arbeidet med salg og markedsføring i en årrekke.
Innhold med verdi er hovedfokuset
– Det nytter ikke lenger å henge etter med en god hjemmeside. Det er lenge siden en kunde oppsøkte en selger for å få informasjon om et produkt. Nå har vedkommende gjerne hentet all relevant informasjon om produktet på forhånd. Han eller hun har sett produktspesifikasjoner, brukeromtaler, kanskje sett en YouTube-video og all annen relevant informasjon som er lett tilgjengelig på nettet. Dette er noe vi alle må forholde oss til, og noe som gjør at vi møter en helt annen verden enn vi gjorde før. Kravene til innhold på hjemmesidene øker. Man slipper dårligere unna med gammeldagse push-kampanjer. Publikum krever mer, sier Aaserud, som mener at innhold med verdi må være hovedfokuset.
– Den gode historien er kjernen. Sammen med godt faglig innhold er det dette som treffer publikum best, og som trekker folk til butikken. Dette er basisen for de kampanjene vi lager i Guru Utvikling AS.
Sosiale medier er utstillingsvinduet
– Samtidig kan du kan lage så mye godt innhold du bare vil. Hvis du ikke du når ut til publikummet ditt med budskapet, så har det liten effekt. Det er her Facebook og de andre sosiale mediene kommer inn i bildet. I denne sammenhengen jobber vi med Facebook primært som et verktøy for å nå ut med budskapet ditt. Det er spredningskanalen som gjør at du vil treffe så mange som mulig i målgruppen din, sier Aaserud, som forteller at Facebook selv opererer med ulike typer kampanjeformål.
Selv foretrekker Aaserud og kollegene hans i Guru Utvikling AS å jobbe med det som Zuckerberg & co. beskriver som «trafikk-kampanjer».
– Hensikten med en slik kampanje er å få folk som har sett annonsen på Facebook til å klikke seg rett inn på hjemmesiden din. Kampanjen skaper altså trafikk til hjemmesiden, og det er denne typen kampanjer vi liker best å jobbe med.
Billigere og mer effektivt
I motsetning til lokalavisannonser og andre former for gammeldags papirkommunikasjon, er effekten av en slik kampanje som Aaserud snakker om mye mer målbar. Den måles for eksempel i klikkpris, som enkelt og greit er kostnad fordelt på antall klikk.
– Det er en del åpenbare forhold som presser klikkprisen opp eller ned i forhold til normalen. Først og fremst handler det om budskapsinnholdet, men også geografisk nedslagsområde, tid og publikum spiller en viktig rolle, sier Aaserud.
– Riktig innhold til riktig målgruppe er den overlegent mest effektive måten å hente kunder til butikken din på. En god kampanje på Facebook bør hensynta denne kombinasjonen for å skape interesse, lede trafikk til en god hjemmeside og for å skape effekt. Det gir deg ikke bare full kontroll over markedsføringskronene, det er nesten alltid vesentlig billigere.