Denne saken rettet oppmerksomhet mot synshemmedes hverdag!
Vinneren av Guru Awards Q3 er Ellco Etikett sin sak om følbar merking. Flere bransjemagasiner plukket i ettertid opp saken, og man har merket en oppgang i kundehenvendelser etter dens publisering.
Covid-19-pandemien har ført til at det er blitt økt press på produksjon av desinfeksjonsmidler, men det er i den sammenheng svært viktig at det sørges for at slike produkter kan brukes av hele samfunnet på forsvarlig vis. Dette er en krise vi må møte sammen, da er det viktig at alle blir inkludert.
Da pandemien slo innover Norge ble plutselig etterspørselen etter hånddesinfeksjon enorm. Mange produsenter av andre varer omstilte seg raskt og begynte å produsere håndsprit. Ellco Etikett lager etiketter og merket at de stadig fikk henvendelser fra slike produsenter vedrørende følbar merking for synshemmede.
Vi fikk et ras av henvendelser fra kunder som ønsket skikkelig merking som fulgte reglene til myndighetene. Mange hadde nemlig fått merking fra andre etikettleverandører som ikke var fremhevede nok. Vi var tydelige på at våre etiketter fulgte alle gjeldende krav og merket at det var en tydelig etterspørsel etter god, følbar merking på markedet, sier markedsansvarlig ved Ellco Etikett, Pål Nygaard.
En viktig sak i en utfordrende tid
I en krevende tid hvor det er essensielt at alle deler av samfunnet har tilgang til desinfeksjonsprodukter, forteller Steffen Aaserud, leder for Guru Utvikling Oslo, at dette var en sak man ønsket å legge ekstra ressurser inn i.
– Det var viktig for oss å bidra til at Ellco Etikett fikk ut sitt budskap om følbare etiketter på markedet. Dette var en sak som fortjente god oppmerksomhet og som i bunn og grunn handlet om å verne hele samfunnet i en presserende tid, sier han.
Nygaard forteller at hjelpen og støtten fra Guru Utvikling var viktig for at saken kunne gjennomføres på en god måte. De ønsket å nå ut til markedet med viktig informasjon og de lente seg på et tett og godt samarbeid med teamet fra Guru Utvikling for å få saken i havn.
Vi fikk god drahjelp fra Guru som fulgte oss opp og ønsket å produsere en sak som var viktig for oss. Etter saken ble publisert har vi merket at vi har fått økt pågang fra produsenter av hånddesinfeksjon som ønsker skikkelig merking for synshemmede, og vi har også fått ros fra våre eksisterende kunder, sier han.
Du kan lese saken om følbar farmerking her
Førte til helside i Dagens Næringsliv
Saken om følbare etiketter sto høyt på prioriteringslisten for både Guru Utvikling og Ellco Etikett. De var samkjørte i synet på at denne tematikken var noe norske nyhetsredaksjoner burde være interesserte i. Ellco og Guru Utvikling la frem saken sin til diverse journalister og redaksjoner omkring i Norge.
– Dette førte til at vi fikk en helside inn i Dagens Næringsliv. Dagens Næringsliv skrev riktignok ikke direkte om følbar merking, men tematikken var en del av artikkelen. Vi hadde aldri fått inn denne saken om ikke Guru Utvikling hadde arbeidet med saken om følbar merking i utgangspunktet, sier Nygaard.
Teamet ved Guru Utvikling mente etter saken som ble publisert i Dagens Næringsliv at tiden var moden for å legge ut artikkelen om følbar merking i Ellco sine kanaler. Denne ble så plukket opp av flere bransjemagasiner som har skrevet om den samme tematikken etterpå.
Denne saken førte til god oppmerksomhet omkring en viktig sak, samtidig som den skapte blest rundt vår kunde. Det at vår kunde blir omtalt i Dagens Næringsliv er selvfølgelig ekstra gøy for oss, og derfor er den en verdig vinner av Guru Awards, avslutter Aaserud.